Vegetarisch - voor iedereen > Lekker gezond

Prikkelbare darm

<< < (21/27) > >>

fem fatale:
Bij een navelbreuk heb je niet altijd deuken, een vriendin van mij heeft er drie (ze wordt er in september ook aan geopereerd) en daar gaan de organen de verkeerde kant op, maar ze heeft geen bulten. Ze heeft wél veel last als ze voorover zit.

M.:
Maar waarschijnlijk heeft ze altijd als ze voorover zit er last van, of niet?
Het enige dat ik tot nu toe kan ontdekken aan oorzaak is voorover zitten, maar het is dus lang niet altijd als ik voorover zit. Ik fiets elke dag (nou ja, nu niet want het is vakantie) naar mijn werk op de racefiets, en dan zit ik in een houding waarbij ik wel eens die pijn krijg, maar over het algemeen kom ik gewoon zonder pijn aan. Dan lijkt me niet dat ik zo'n breuk heb, want dan zou ik toch altijd in die houding last moeten krijgen?
Eigenlijk zou ik naar de dokter moeten als ik die pijn voel, maar dat is een beetje lastig.

fem fatale:
Ik geloof niet dat ze altijd last heeft. Ze heeft een paar tenniswedstrijden moeten opgeven hierdoor, maar heeft er ook heel veel wel gespeeld. Maar misschien heeft ze ook haar buikband anders omgedaan ofzo.

Chantal:

--- Citaat van: Neva op 16 augustus 2005, 13:43:38 ---Ik heb al jaren last van mijn darmen, volgens de huisarts heb ik last van het 'prikkelbare darm syndroom'. Symptomen zijn een opgezwollen buik (die van mij wordt hard als steen en staat hardstikke bol, ik lijk wel zwanger dan!) en krampen. Niet echt prettig dus. Vaak is er wel een oorzaak aan te wijzen, bijvoorbeeld een bepaald soort voedsel of stress waardoor het komt, maar mijn probleem is dus dat ik geen oorzaak kan vinden. Ik heb een poosje een eetdagboek bijgehouden om te kijken wanneer ik er last van had, maar het lijkt niet na een bepaald product/productgroep op te komen en is ook volstrekt willekeurig. Stress lijkt me ook niet erg waarschijnlijk, want ik heb er ook last van op momenten dat ik niet gestressed ben (ben sowieso niet echt een stresserig persoon). Erg lastig dus, vooral omdat ik eigenlijk wél wil weten wat het veroorzaakt, en vooral hoe ik er vanaf kom.

Gezond eten doe ik aan: veel vezels, bruin brood, volkorenproducten, verse groenten en fruit. Ook drink ik genoeg dus volgens mij ligt het daar ook niet aan...
Hebben jullie nog suggesties waardoor het eventueel kan komen, dingen die ik kan uitproberen ?

Alvast bedankt :)

--- Einde van citaat ---

Hoi, sinds eind vorig jaar weet ik ook dat ik PDS heb. Ik ben nu lid geworden van de patiëntenvereniging, http://www.pdsb.nl/
Bij mij zijn het juist de volkoren producten die veel problemen opleveren, niet-oplosbare vezels zeg maar. Ik eet dus geen volkorenbrood meer, ik heb het vervangen door dat blueband brood omdat daar andere vezels in zitten en mijn klachten zijn sindsdien zoveel minder geworden, ik heb me in geen jaren meer zo goed gevoeld. Mijn vezels komen verder voornamelijk uit fruit en groente (geen uien, kool etc). In de informatie onder de link die ik boven gaf staat die tip over niet-oplosbare vezels ook. Ik eet vaak overigens 's ochtends wel Fruit 'n Fibre met melk, om een of andere reden kan dat bij mij nog wel, zolang ik het maar niet te gek maak. Artsen zeggen zo vaak dat je veel vezels moet eten, maar dat klopt dus niet altijd.

Ik heb verder de rest van deze draad niet gelezen, misschien heeft iemand die tip al gegeven, maar ben op mijn werk en mijn pauze is voorbij.

Hizikigrrrl:
Als je op fora hierover gaat kijken, zie je dat veel patiënten juist minder goed tegen vezels kunnen.

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

[*] Vorige pagina

Naar de volledige versie