Vegetarisch - voor iedereen > Lekker gezond
Prikkelbare darm
Chantal:
Precies, het gaat dan om niet-oplosbare vezels waar ze niet tegen kunnen. Maar artsen blijven maar zeggen dat ze ze moeten eten. Dat vertik ik dus en dat maakt het verschil. Ik heb het zelf na een tijdje nog 1 dag geprobeerd met spelt brood en dezelfde dag nog kreeg ik weer buikpijn. Dus dat zegt mij genoeg.
Hausfrau:
Dat had ik ook soort van, maar dan juist verstopping. En inderdaad: eet u voldoende vezels? Nou, dacht het wel. Overigens was het eerste foldertje wat ik kreeg toen ik met darmklachten aankwam bij de huisarts: PDS. Dan vertrouw ik het al sowieso niet. N.m.m. is PDS iets wat je zegt NADAT je andere dingen hebt uitgesloten. Bij mij wilden ze om de verstopping te verhelpen ook overgaan op zakjes vezels, aangezien ik echter alle laxerende middelen in maximale heb gebruikt en het nauwelijks heeft geholpen heb ik vriendelijk bedankt.
Na veel zeuren (volgens de huisarts krijg je van een voedselallergie/-intolerantie geen verstopping, alleen diarree) hebben ze een bloedonderzoek gedaan, waar hazelnoten uitkwam. Toen mocht ik naar de allergoloog waar er een hele stoot uitkwam. Inmiddels zijn de verstoppingsklachten afgenomen, maar merk ik wel dat ik veel sneller richting diarree neig. Maar ik ben nog niet officieel met mijn onthouding begonnen, daarvoor is de lijst te lang.
Zelfdokteren is in dit soort gevallen vaak toch beter, want alleen jij weet hoe je lichaam op zaken reageert.
Bast:
Heb je naast de verstopping nog andere klachten? Maagzuur, opgezette buik, etc?
Hausfrau:
Maagzuur, nee hoor, mijn eten blijft in mijn slokdarm steken, er is geen ruimte voor ::). Als ik dan thee dronk, dan voelde je dat klotsen omdat het zo verstopt zat.
Wat betreft opgeblazen, telt het ook dat ik ineens weer broeken pas die ik echt sinds de 3e zwangerschap eigenlijk niet meer paste....
animal lover:
Ik heb ook al jaren last van het prikkelbare darm syndroom, maar heb geen idee voor welke voedingsmiddelen ik moet oppassen. Wat bij mij wel helpt als ik pijn heb is veel water drinken en meer bewegen.
Ik geloof dat ik mijn anekdote rondom mijn prikkelbare darm syndroom hier nog niet op het forum verteld heb, aangezien ik een tijdje niet geweest ben.
Al een tijdje had ik last van verstopping en zwol ik echt op. De huisarts gooide het op mijn prikkelbare darm, maar vond het nu wel erg extreem en verwees mij door naar het ziekenhuis. Wat bleek? Dit keer was het niet mijn darm waar ik last van had, maar het feit dat ik ZWANGER was. Ik naar de verloskundige en bleek dat ik al 11 weeken zwanger was. Ik heb het niet gemerkt en ik weet hoe het is om zwanger te zijn, want het was mijn tweede zwangerschap. Dit keer behoorde ik tot de mensen dat aan het begin van een zwangerschap gewoon nog menstrueert. Zonnetje is inmiddels morgen drie maanden oud.
Na mijn eerste bevalling heb ik een week last gehad van een spastische darm (ook zo feestelijk :() en na deze bevalling heb ik wel behoorlijk last van pbs.
Navigatie
[0] Berichtenindex
[#] Volgende pagina
[*] Vorige pagina
Naar de volledige versie