Vegetarisch - voor iedereen > Lekker gezond
Prikkelbare darm
Hausfrau:
Wel eens getest op voedselallergie? Zelf uitzoeken is heel moeilijk als het zoals bij mij een hele lijst blijkt te zijn. Als je dat weet kun je zelf gaan spelen met het eten, evt. in overleg met diƫtiste of allergoloog. Ik geloof dat PDS nl. niet zo enorm. Volgens mij ligt er altijd een andere oorzaak aan ten grondslag, waarbij dan alleen de vraag is of je die oorzaak kunt aanpakken. Zoals al eerder aangegeven reageren mijn darmen nu extremer dan voorheen op verschillende soorten eten, ook als er geen bekende allergenen in zitten, puur omdat de verstopping nu redelijkerwijs voorbij is (dat is wel een kwestie van netjes eten ::)), dus ik ben er ook niet door niet meer te eten wat ik niet meer 'mag'.
Hizikigrrrl:
Ik denk dat een bloedtest niet altijd kan uitwijzen of je ergens wel of niet tegenkan, dat weet je zelf beter. Ben je er nog niet achter, dan kun je een eliminatie-dieet gaan volgen (bij een dietist!). Heftig, maar de kans is grott dat je een oplossing voor je klachten vindt.
Hausfrau:
Ik had het meer over een priktest, dat kan helpen bepalen waar het over gaat en ik welke hoek je moet zoeken.
Gabs:
--- Citaat van: animal lover op 14 oktober 2010, 15:11:50 ---Al een tijdje had ik last van verstopping en zwol ik echt op. De huisarts gooide het op mijn prikkelbare darm, maar vond het nu wel erg extreem en verwees mij door naar het ziekenhuis. Wat bleek? Dit keer was het niet mijn darm waar ik last van had, maar het feit dat ik ZWANGER was. Ik naar de verloskundige en bleek dat ik al 11 weeken zwanger was. Ik heb het niet gemerkt en ik weet hoe het is om zwanger te zijn, want het was mijn tweede zwangerschap. Dit keer behoorde ik tot de mensen dat aan het begin van een zwangerschap gewoon nog menstrueert. Zonnetje is inmiddels morgen drie maanden oud.
--- Einde van citaat ---
Wow, dit klinkt wel eng... Dan weet je dus een aantal weken niet dat je zwanger bent, kun je je eetstijl niet aanpassen, doe je misschien dingen die niet verstandig zijn als je zwanger bent... Hoelang gaat het menstrueren dan nog door?
Sascha90:
--- Citaat van: Hausfrau op 15 oktober 2010, 10:28:28 ---Wel eens getest op voedselallergie? Zelf uitzoeken is heel moeilijk als het zoals bij mij een hele lijst blijkt te zijn. Als je dat weet kun je zelf gaan spelen met het eten, evt. in overleg met diƫtiste of allergoloog. Ik geloof dat PDS nl. niet zo enorm. Volgens mij ligt er altijd een andere oorzaak aan ten grondslag, waarbij dan alleen de vraag is of je die oorzaak kunt aanpakken. Zoals al eerder aangegeven reageren mijn darmen nu extremer dan voorheen op verschillende soorten eten, ook als er geen bekende allergenen in zitten, puur omdat de verstopping nu redelijkerwijs voorbij is (dat is wel een kwestie van netjes eten ::)), dus ik ben er ook niet door niet meer te eten wat ik niet meer 'mag'.
--- Einde van citaat ---
Dat klopt ook wel een beetje. Het is een syndroom en dat betekent dat de medische wereld nog niet weet wat de onderliggende oorzaak is. Daarom worden nu over het algemeen de ernstige dingen uitgesloten en op basis van symptomen die vaak geclusterd gaan kan dan eventueel deze diagnose gesteld worden. Bij mensen met deze klachten werken vaak bepaalde aanpassingen in dieet e.d. maar er is geen wondermiddel/dieet/medicijn wat voor iedereen werkt.
Navigatie
[0] Berichtenindex
[#] Volgende pagina
[*] Vorige pagina
Naar de volledige versie