Vegetarisch - voor iedereen > Lekker gezond
Prikkelbare darm
Mariek:
--- Citaat van: Marla op 25 september 2005, 10:58:40 ---Ik dacht dat ze me in het ziekenhuis eindelijk eens echt zouden gaan onderzoeken, maar na een bloedonderzoek en een echo (kun je daarop je darmen onderzoeken?) werd me verteld dat ze me liever niet aan allemaal nare onderzoeken ging blootstellen
--- Einde van citaat ---
Dat kan ik me voorstellen, zo'n onderzoek is namelijk heel erg vervelend. Zeker als ook nog eens gaat blijken dat het voor niks was.
Ik weet niet of je met een echo je darmen kunt onderzoeken. Mijn internist heeft me wel voorgesteld om een röntgenfoto te maken waarvoor je darmen leeg moeten zijn en er een of ander papje in je dikke darm wordt gespoten zodat eventuele onregelmatigheden zichtbaar zijn. Maar daar had ik geen trek in, als ze dan iets verkeerds zagen zou ik alsnog een coloscopie moeten hebben.
Dokters zeggen trouwens wel vaker rare dingen... Mijn internist (een professor zelfs! en autoriteit op het gebied van mijn afwijking) vertelde dat ik niet onder narcose mocht omdat ik dan niet kon aangeven wanneer het pijn deed en mijn darm dan misschien teveel spanning zou krijgen en kon exploderen :o Bleek later ernstig overdreven. Maar een narcose mocht ik nog steeds niet.
Agnesje:
ik heb ook een prikkelbare darm, en sowieso erg gevoelige darmen ( laatst nog een ontsteking gehad, geen pretje)
heb gemerkt dat het kan opspelen bij vermoeidheid, stress, slecht eten, en (helaas) ook alcohol.
Maar het kan ook zomaar onverwacht opkomen....
Moet ook wel zeggen dat ik een periode had waarbij ik erg veel chips heb gesnoept, laat naar bed ben gegaan.. Maar ja, ook als ik heel erg oplet, kan ik soms wel last krijgen.
Ben nu weer extra op mijn eten aan het letten, maar het is best lastig soms.
Had ik van de week een zuurkoolschotel gemaakt, ik dacht altijd dat zuurkool best wel licht verteerbaar was, maar ik kreeg me toch een krampen... en de hele schotel kwam d'r weer uit ( van boven en van onder).... maar misschien was die gewoon verkeerd gevallen. Ook gemerkt dat ik niet meer goed tegen opgewarmd eten kan, en bonen vallen ook niet meer zo goed.
Maar je moet als vegetarier natuurlijk wel af en toe bonen eten... En ik heb er soms een beetje moeite mee om nou te weten wat wel en niet licht verteerbaar is.
Heb de laatste tijd ook soms last van zure oprispingen, dus het is gewoon nog niet helemaal goed met die spijsvertering van mij...
Las hier trouwens wel dat er een aantal mensen goede ervaringen hadden met een homeophaat, misschien moet ik daar ook eens langs, want heb geen zin straks weer zo'n darmontsteking te krijgen... wil gewoon goed voor mijn darmpjes zorgen. Oh ja, ik probeer ook meer te bewegen... en veel te drinken..en ik eet nu ook iedere ochtend brinta..met magere melk...
Hizikigrrrl:
Bij prikkelbare darm moet je juist opletten met teveel vezels. Vooral onoplosbare vezels (die o.a. in bonen zitten) geven problemen. Je kunt ze niet allemaal schrappen, maar probeer uit te vinden waar je wel en niet tegen kan.
Het beste kun je een eetdagboek bijhouden: schrijf op wanneer en wat en hoeveel je ervan eet en hoe je je voelt. Zo kun je proberen een patroon te ontdekken.
Verder kunnen lijnzaad, lijnzaadolie en probiotica helpen. Muntthee kan helpen voor je maag.
Moet je voor die darmontsteking niet onder behandeling blijven van een MDL-arts om Crohn en CU uit te sluiten?
Agnesje:
nee, ik ben dus ( nog niet) onder behandeling van een MLD arts, omdat: ik heb wel eens meer zo'n ontsteking gehad en toen ging het vanzelf weer over. Toen 2 jaar helemaal geen last gehad ( toen ook vlees en koffie van mijn menu geschrapt).
Nu dus weer een "aanval" maar was pas na een week naar de huisarts gegaan. Ook gezegd dat ik erg tegenop zie tegen zo'n darmonderzoek. Met hem overlegd. Gezien mijn conditie en leeftijd verwacht hij niet dat het iets heel ergs is. Afgesproken dat ik het nog heel even aan zou kijken. Zouden de klachten blijven moest ik terugkomen en kreeg ik alsnog verwijzing. Of als ik het NOG een keertje heb, ook terugkomen. Eerlijk gezegd was ik hier wel blij mee, is ook niet dat ik persee zo'n onderzoek wil, en ik weet ook van mezelf dat ik gewoon heel gevoelige darmen heb.
Maar ik was dus eigenlijk gewoon op zoek naar een vervanger voor bonen.... weet dat ik gewoon tofu /tahoe wel gewoon goed verdraag, maar moet ik me dan nog zorgen maken over de voedingsmiddelen die ik binnenkrijg, of dat wel voldoende is enzo? ik slik ook multivitamine van etos voor vegetariers, en eet zo heel af en toe een stukje vis. Denk op zich dat het wel goed zit..
En ik ga nu sowieso nog strikter op mijn eten letten.
Chips at ik de laatste tijd erg veel, die zijn natuurlijk echt helemaal niet goed. Als ik nu echt dringend wil knabbelen neem ik een zakje japanse zoutjes of maak popcorn...
En zit verder heel veel aan het fruit, dat schoot er ook nogal eens bij in omdat ik niet echt een fruiteter ben eigenlijk. ( meer groentemonster)
Agnesje:
oh ja en de huisarts had ook nog zoiets van: duurt een week of 2, 3 voordat je aan de beurt bent, en tegen die tijd is het waarschijnljk al over en heb je dat hele onderzoek voor jan piet snot..... en dat was dus ook zo ! 't was over :)
Navigatie
[0] Berichtenindex
[#] Volgende pagina
[*] Vorige pagina
Naar de volledige versie