Vegetarisch - voor iedereen > Lekker gezond

Prikkelbare darm

<< < (17/27) > >>

Hizikigrrrl:
Het grotendeels herstellen van de darmvlokken kan enkele jaren duren, maar gluten eten mag dan absoluut niet meer. Mocht je coeliakie hebben (wat trouwens meer een auto-immuunaandoening is, daar had je het toch wel eens over?), dan zul je waarschijnlijk ook een poos geen lactose meer mogen hebben, omdat die de darmvlokken ook kunnen aantasten bij coeliakie.

Of je coeliakie hebt, kun je alleen uitvinden via een darm-bioptie. Zelf een dieet starten zonder gluten is alleen aan te raden als je veel kennis hebt van voeding, maar ook zo zou je erachter kunnen komen. Er zijn nml. ook mensen bij wie testen niets uitwijzen, maar die zich toch beter voelen zonder gluten.

Mensen die 'verdacht' worden van het hebben van coeliakie, krijgen vanaf enkele weken/maanden voor de biopsie glutenpoeder mee, om de darm eigenlijk zoveel mogenlijk te prikkelen. Een coeliakiepatient die volledig glutenvrij leeft, heeft immers redelijk normale darmvlokken.

Lovelocker:
Op mijn 23ste is een auto-imuunziekte ontdekt die ik waarschijnlijk een jaar of 5 had. Toen is mij ook gezegd dat ik een grote kans heb op andere auto-imuunziektes. Het kan zijn dat nummer 2 zich dan een jaar of 3 geleden heeft gemeld.

6 oktober een duendonescopie(zoiets). Als ik de info lees, niet echt prettig, maar het enige waar ik tegenop ziet is het niet eten ervoor. Misschien maar niet heenfietsen(ong. half uur), anders kom ik misschien per ambulance binnen.

LL de Ling:
Hoe is het bij jou afgelopen Lovelocker?

Bij mij gaat het inmiddels stukken beter, nou ja, wanneer ik me niet ziek voel. ;)

Een van de belangrijkste dingen die ik heb gemerkt, is dat ik helaas wat meer rust nodig heb. Als ik namelijk net iets te laat naar bed ging en/of een paar glazen alcohol ophad, was het de volgende dag helemaal mis. En dan ook de hele dag. Buikpijn, diarree, helemaal futloos. Bah.

Dus ik ben een tandje teruggegaan. De laatste tijd ga ik bijna altijd vroeg naar bed en in de weekenden rust ik uit. Ben op zaterdag ook vaak hardcore aan het afkicken van de week (die dan toch wel redelijk druk is door werk en sport enzo), ik lig dan met razende hersens en gespannen spieren wakker te liggen om 8 uur, lekker hoor dat rusten in een weekend ;)

Ben nog niet bij de dietist geweest maar ik eet wel iets anders. Meer roggebrood (ben er gek op!). Minder yoghurt. Ook dat lijkt wel ok te zijn. Heb ook al weer iets meer eetlust, wat toch meer bij me hoort.

Ach ja, dan komt er vast ook wel weer een keer een tijd dat ik weer nachten kan doorhalen zonder gestraft te worden. Of niet natuurlijk ;)

LL de Ling:
Gisteren en vandaag heb ik een knoop doorgehakt. Voor mijn gezondheid is het beter om te stoppen met de spinninglessen. Om het extra geld hoef ik het toch niet te doen en naast een fulltimebaan wil ik ook kunnen ontspannen. En beter slapen, want dat ging ook vaak mis. Na een les stond ik vaak tot 3 a 4 uur 's nachts stijf van de adrenaline. En dat is niet zo handig als je de volgende dag gewoon moet werken. Dus voor mijn gezondheid en werk is het beter. Hoop ik, maar dat kan haast niet anders.

Ik blijf natuurlijk wel fanatiek sporten, dat is anders belastend.

Hizikigrrrl:
Heej wat jammer voor je, maar als je je er beter door voelt is het het natuurlijk wel waard.  Als het je qua tijd uitkomt, kun je misschien 's middags lessen gaan geven?

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

[*] Vorige pagina

Naar de volledige versie