Vegetarisch - voor iedereen > Dieren, natuur & milieu
Konijnen & Knaagdieren
Mariek:
Cavia's kunnen heel hard bijten, zeker als ze elkaar in de weg lopen. Ik heb ook wel eens een knauw gehad van Joep (die dan wel zo vriendelijk was om niet door te bijten). Ik heb ergens gelezen dat dat vooral een reden is om een cavia en een konijn samen af te raden. Gewoon een van z'n eigen soort is het beste, het zijn niet voor niets groepsdieren.
De overbuurvrouw van mijn ouders kwam vorige week binnen, zei 'Hoi' tegen me (ik ken haar verder alleen van gezicht en van 'hoi') en het tweede wat ze zei was: "Dat hok is veel te klein."
En bedankt... Het hok is niet te klein, want mijn cavia's lopen elkaar niet in de weg. Ze zitten het liefst bovenop elkaar en daar kun je beter uit opmaken of een dier te weinig ruimte heeft dan aan lengte x breedte... Okee, het hokje waar ze nu in zitten is idd te klein (normale hok is weer verhuisd naar Nijmegen), is hoogstens geschikt voor één cavia en hier lopen ze elkaar wel een beetje in de weg, maar dan haal ik ze er ook vaker uit. Ik kan ze ook opsplitsen over twee hokken, maar dan zit er in het ene hok eentje en in het andere twee en daar wordt die ene alleen ook verdrietig van.
Hizikigrrrl:
Misschien kan je de 2 hokken met elkaar verbinden dmv een tunneltje?
Ik wist niet dat een caaf-konijnencombi niet zo geschikt was. Wat als je 2 caafjes in een heel grote ren bij 2 nijntjes doet?
Mariek:
Als ze gewoon hun eigen ruimte hebben kan het best goed gaan. In dierenwinkels en bij kinderboerderijen zitten ze ook samen. Als ze allemaal een eigen vriendje hebben, zijn ze niet op een ander soort dier aangewezen voor gezelligheid. Als je er maar niet vanuit gaat dat het altijd goed gaat. Dieren zijn net mensen, de een houdt van het ene dier en de ander van het andere.
Ik kan de twee hokken niet verbinden, het zijn beide hokken met een plastic kap. Ik heb wel een paar keer de twee hokken zonder kap naast elkaar gezet en toen heeft Joep bij het overspringen een nagel geamputeerd. Dat werd toen nog een heel bloedbad...
choekiewoekie:
Oei, jakkie!
Tja dat koppelen vind ik nog een moeilijk gegeven. Het hoeft ook niet te klikken met een ander konijn.. er worden genoeg konijnen aangeboden door mensen die van hun konijn afwillen, maar als het dan niet matcht.. das ook heel zielig...
Hoe gaat dat in praktijk? Is het verstandig als ik nu op zoek ga naar nog een jong vrouwtjes nijntje? Ik wil niet dat mijn nijn vereenzaamt, maar ik wil ook geen ruzieende nijntjes in huis..
Goede site trouwens, konijnbelangen. Ik ga morgen op mijn werk een boekje uitprinten. Idd ook wat voor de buuf!
Hizikigrrrl:
Bij Bunnybin willen ze ook wel voor je koppelen. Je brengt je nijn daarheen en zoekt een of meerdere nijntjes daar uit en dan mag hij een paar daagjes zich daarmee vermaken. De leukste mag hij weer meenemen naar huis.
Ik zag ook op tegen het koppelen door alle verhalen op de konijnensites, en het is een paar keer mis gegaan, maar toen ze in een grote ren zaten en weg konden van elkaar ging het prima. Ik heb maar 3 keer ofzo de plantenspuit hoeven te gebruiken. Nu zijn ze vriendjes!
Ik denk dat je het gewoon moet uitproberen. Als het koppelen niet lukt, neemt een asiel het konijn vast weer terug en mag je het met een ander proberen.
Navigatie
[0] Berichtenindex
[#] Volgende pagina
[*] Vorige pagina
Naar de volledige versie