Vegetarisch - voor iedereen > Dieren, natuur & milieu
Konijnen & Knaagdieren
neleH:
Oh bedankt voor de tip! Hier had ik echt nog nooit van gehoord.
Ik ga er naar op zoek (en anders bestellen).
Hizikigrrrl:
Pientje heeft weer een aanval van cuniculi. Neurologisch ditmaal, dus met scheef hoofdje en slappe achterhand. Dat kwam gisteravond/vannacht allemaal heel snel opzetten. Vanochtend heeft ze een dexemethasonspuit van de dierenarts gehad en ik heb haar net fenbendazol/Fenbendrops gegeven. Hopelijk slaan deze snel aan, want ze tuimelde net ondersteboven over de kop door haar kooi :(.
jol:
agossie, ik hoop met je mee, en hopen dat ze zich geen pijn doet.
Joske:
:'( arme duts! Hopelijk betert het snel!
Hizikigrrrl:
Dank jullie wel. Sinds vannacht zit er verbetering in!
Gisteravond werd ze ineens minder en kreeg ze er nystagmus bij (trillende ogen), nog een symptoom van neurologische cuniculi. Toen heb ik maar de dienstdoende dierenarts gebeld of er dan nog wel hoop is en bij welke vestiging ik dit weekend moet zijn voor euthanasie, mocht het nog erger worden... Hij gaf aan dat 36 uur aan de speciale meds nog maar kort is en dat ze nog zeker kans maakte op verbetering. Wat dus gelukkig ook gebeurde :D.
Hopelijk zet het door. Haar hoofdje staat al minder scheef (was 90 graden naar links gedraaid :-\) en ze staat al iets stabieler op de pootjes. Ze waggelt af en toe door haar hokje, eet een plukje hooi en wil graag een stukje banaan of crackertje (dat laatste is niet heel gezond, maar ben al blij dat ze weer iets wil). Ze eet nu veel verse munt. Zou ze instinctief weten dat dat helpt?
Morgen weer naar de DA voor de 2e dexamethasonspuit en ik zal meteen informeren over een spuit met vitamine B. Dat schijnt te helpen bij het herstel van de zenuwbanen.
Hier nog eens de link met informatie van Dierenkliniek Wilhelminapark over deze aandoening:
http://www.dierenkliniekwilhelminapark.nl/dierinfo/konijn/cuniculi.html
--- Citaat ---We krijgen vaak patiƫnten met E. cuniculi verschijnselen in onze praktijk aangeboden. Deze symptomen uiten zich als volgt:
5 hoofdsymptomen: echter mengvormen kunnen voorkomen.
1. Hersenproblemen: nystagmus, scheve kop of tollen om de lengteas
2. Achterhandsproblemen: slappe of verlamde achterpoten
3. Blaas- of nierproblemen: urine lekken en/of veel drinken en plassen
4. Oogproblemen zoals lensverkleuringen, cataract of uveitis, verdikkingen in het oog
5. Vermageren zonder aanwijsbare oorzaak
--- Einde van citaat ---
Navigatie
[0] Berichtenindex
[#] Volgende pagina
[*] Vorige pagina
Naar de volledige versie