Vegetarisch - voor iedereen > Dieren, natuur & milieu
Dieren(leed) in het nieuws
Christiaan:
Okee, de worm voelt geen pijn. Hoe zit het met de vis?
Mooie afleidingsmanoeuvre, dat moet ik toegeven.
En is het zo dat het het al dan niet kunnen voelen van pijn hier de doorslag moet geven?
Draek:
--- Citaat van: bart op 07 februari 2005, 19:04:52 ---
--- Citaat ---Maar men gaat bij zulke onderzoeken dan maar uit dat ze niet lijden en dat er alles mee gedaan mag worden jammer genoeg. Er zijn ook onderzoeken die zulke dingen weer tegen spreken en een nieuw onderzoek kan ook weer andere dingen zeggen. Echter
--- Einde van citaat ---
Alex, ik durf er een flinke snicker om te verwedden dat jij nog nooit in je leven ook maar één wetenschappelijk rapport over dierlijk lijden hebt gelezen. Om dan klakkeloos te spreken over 'zulke rapporten', en dit onderzoek achteloos neer te sabelen, staat je dan wel erg slecht.
--- Einde van citaat ---
Of ik wel of niet een rapport heb gelezen maakt niet uit. Hier gaat het om een bericht over een rapport waaruit deze conclusies zijn getrokken en zo zijn er ook berichten geweest over rapporten die het tegen spreken. Daar spreek ik over.
Als er zoveel onderzoekjes zijn geweest over hetzelfde en ze spreken elkaar tegen. Wie heeft dan gelijk? Dan is het toch echt wel een kwestie van gevoel wat je aan het einde van het onderzoek hebt welke bepaald wat je conclusie is. Vind je ook niet?
Lady d'Arb@ñville:
Laat me eens kijken of ik het begrijp.
Als de conclusies uit twee onderzoeken elkaar tegenspreken, dan deugen beide onderzoeken niet, en dient je gevoel te prevaleren bij het vellen van een oordeel over de deugdelijkheid van beiden.
Zo ongeveer?
fem fatale:
--- Citaat van: Dr@gonfly op 07 februari 2005, 19:26:16 ---Of ik wel of niet een rapport heb gelezen maakt niet uit. Hier gaat het om een bericht over een rapport waaruit deze conclusies zijn getrokken en zo zijn er ook berichten geweest over rapporten die het tegen spreken. Daar spreek ik over.
Als er zoveel onderzoekjes zijn geweest over hetzelfde en ze spreken elkaar tegen. Wie heeft dan gelijk? Dan is het toch echt wel een kwestie van gevoel wat je aan het einde van het onderzoek hebt welke bepaald wat je conclusie is. Vind je ook niet?
--- Einde van citaat ---
nu heb ik ook nooit zo'n rapport gelezen, maar berichten over een rapport bieden vrijwel nooit voldoende informatie
om te bepalen of een rapport valide is, en niet propagandistisch zul je het op zn minst moeten lezen
dus misschien heb jij wel gelijk, maar misschien houd je je wel vast aan berichten over niet valide rapporten
edit: ik bedenk net dat het waarschijnlijk ook wel mogelijk is dat allebei de rapporten valide zijn, maar op een andere manier/iets anders meten, maar hoe je dat precies moet oplossen weet ik niet
ik zou iig niet de conclusie kiezen die mij het meest aanspreekt, en dan ervan uitgaan dat dat de waarheid is
Draek:
--- Citaat van: b@ña@ñ op 07 februari 2005, 19:31:15 ---Laat me eens kijken of ik het begrijp.
Als de conclusies uit twee onderzoeken elkaar tegenspreken, dan deugen beide onderzoeken niet, en dient je gevoel te prevaleren bij het vellen van een oordeel over de deugdelijkheid van beiden.
Zo ongeveer?
--- Einde van citaat ---
Als 2 onderzoeken elkaar tegenspreken over of een dier wel of niet lijd. Dan weet je niet welke waarheid spreekt en welke niet. Dan is er volgens mij 1 mogelijkheid om te nemen en dat is het dier de voordeel van de twijfel geven over het lijden.
Navigatie
[0] Berichtenindex
[#] Volgende pagina
[*] Vorige pagina
Naar de volledige versie