Vegetarisch - voor iedereen > Dieren, natuur & milieu
Dieren(leed) in het nieuws
Lady d'Arb@ñville:
DF, Heb je ooit wel eens artikelen in de krant gelezen over zaken waar je écht verstand van hebt? En in hoeveel procent van die gevallen geeft zo'n verslag een accuraat beeld van wat er aan de hand is? Nou?
En op basis van dat soort berichten kan jij (al dan niet gevoelsmatig) concluderen dat die onderzoeken wel al dan niet in orde zijn?
Misschien is het toch geen slecht idee om die onderzoeksrapporten zelf te lezen. Ik denk dat je er een boel van kan opsteken, zeker als je je vijand (ooit nog eens) met feiten om de oren wil slaan.
Draek:
--- Citaat van: fem fatale op 07 februari 2005, 19:32:57 ---nu heb ik ook nooit zo'n rapport gelezen, maar berichten over een rapport bieden vrijwel nooit voldoende informatie
om te bepalen of een rapport valide is, en niet propagandistisch zul je het op zn minst moeten lezen
dus misschien heb jij wel gelijk, maar misschien houd je je wel vast aan berichten over niet valide rapporten
--- Einde van citaat ---
Ja dat is ook wel zo dat ik het zou moeten lezen. Geloof dat ik wel wat kleine documentjes had over een onderzoek over vissen. Zal eens kijken of ik dat nog heb. Maar zal wel meer een bericht zijn geweest.
Ik geloof onderzoeken die wel lijden of niet lijden gewoon niet. Ik ga gewoon voor dat ik gewoon niet zeker weet of ze pijn hebben of niet. Wel denk ik dat elk levend wezen kan lijden op hun manier. Echter zekerheid bestaat niet echt.
Draek:
--- Citaat van: b@ña@ñ op 07 februari 2005, 19:40:06 ---En in hoeveel procent van die gevallen geeft zo'n verslag een accuraat beeld van wat er aan de hand is? Nou?
En op basis van dat soort berichten kan jij (al dan niet gevoelsmatig) concluderen dat die onderzoeken wel al dan niet in orde zijn?
--- Einde van citaat ---
Ik wil alleen zeggen dat er verschillende onderzoeken zijn geweest erover. En als de ene ja zegt en de andere nee, dan weet ik toch wel dat ondanks onze wijsheid in de wereld men gewoon nooit echt zeker kan zijn over of een dier lijd of niet.
--- Citaat ---Misschien is het toch geen slecht idee om die onderzoeksrapporten zelf te lezen. Ik denk dat je er een boel van kan opsteken, zeker als je je vijand (ooit nog eens) met feiten om de oren wil slaan.
--- Einde van citaat ---
Ik heb wel wat gelezen over rapporten (berichten van nieuwssites en wetenschappelijke sites ofzo). De rapporten zelf heb ik geloof niet gezien. Het is natuurlijk wel handig als je meer kennis opdoet uit die rapporten natuurlijk.
De discussie over of vissen wel of niet pijn voelen (of andere dieren) komt altijd neer op een welles nietes discussie. Ik heb ze al vaak genoeg gevoerd.
Monie:
Ik neem liever het risico niet en doe niet mee aan activiteiten die dieren pijn zouden kunnen bezorgen, of nou wel of niet bewezen is dat ze pijn kunnen voelen. Dat is voor mij gewoon een kwestie van respect. En ik heb gewoon het idee dat ze wel pijn kunnen voelen en dat idee is op geen enkel wetenschappelijk onderzoek gebaseerd, dat is gewoon mijn gevoel.
Mijn schoonmoeder zou misschien een interessante case zijn voor je hoogleraar neurobiologie Bart (niet cynisch bedoeld). Ze heeft een onvolledige dwarsleasie en voelt dingen wel die een gemiddeld mens niet voelt en andersom. Ook voelt ze pijn vaak veel te laat dus na ongveer een kwartier merkt zij dat ze bv.tegen een te hete kachel aan zit en dan is het kwaad al geschied. Ze heeft dan ook regelmatig fikse brandwonden. Wat dat betreft zou ze graag wat minder interessant zijn denk ik. :-\
willem:
De vraag is volgens mij een meer filosofische: mag je als ene diersoort (de mens) een ander diersoort zonder nut laten lijden. En dan moet je een antwoord geven op de vraag hoe groot het nut mag zijn tegenover de grootte van het lijden. In de vleesindustrie is die vraag beantwoord met "zo snel mogelijk afmaken" bij ritueel slachten is die vraag niet eens gesteld. Bij de grens tussen veganistisch en vegetarisch is die vraag beantwoord met rechtstreeks lijden van een dier tegenover een afgeleide daarvan. Begeef je je op het vlak van al of niet adequate zenuwen te hebben dan wordt het op den duur heel lastig. Want waar ligt die grens dan. Een pasgeboren poesje zoekt al direct na de geboorte naar een tepel, heeft dus al bewustzijn. Dus iemand die zo'n poesje verdrinkt doorbreekt schandelijk de initieme levenssfeer. Maar mag dan laten inslapen wel? Dat soort vragen.
Navigatie
[0] Berichtenindex
[#] Volgende pagina
[*] Vorige pagina
Naar de volledige versie