Vegetarisch - voor iedereen > Dieren, natuur & milieu

Dieren(leed) in het nieuws

<< < (11/175) > >>

bart:

--- Citaat van: willemk49 op 07 februari 2005, 20:42:45 ---Een pasgeboren poesje zoekt al direct na de geboorte naar een tepel, heeft dus al bewustzijn.
--- Einde van citaat ---

Als je dat uit kan leggen zou je een heleboel biologen dolgelukkig maken.

willem:

--- Citaat van: bart op 07 februari 2005, 22:32:54 ---
--- Citaat van: willemk49 op 07 februari 2005, 20:42:45 ---Een pasgeboren poesje zoekt al direct na de geboorte naar een tepel, heeft dus al bewustzijn.
--- Einde van citaat ---

Als je dat uit kan leggen zou je een heleboel biologen dolgelukkig maken.

--- Einde van citaat ---
Een pasgeboren poesje is natuurlijk niet een onbeschreven blad. In de baarmoeder gebeurt ook het één en ander. Je hebt vast wel die mooie foto's gezien van een foetus die zuigt op de eigen duim. Maar ook tweelingen die door het vlies heen contact met elkaar hebben. Een veulen dat al oefent met strekken in een merrie. Poesjes die zichzelf al kunnen besabbelen. Dan komt zo'n boreling eruit en dan is het in eerste instantie een voortzetting van dat wat ze in het beschermde wereldje ook al hebben gedaan. Ik vind dat niet zo onverklaarbaar.

bart:
Oké, laat ik de vraag anders stellen, want dit weten die biologen ook wel. Wat bedoel je met bewustzijn?

willem:
Hét verschil tussen de mens en een ander zoogdier is het zelfbewustzijn. Pas na 3e á 4e levensjaar. Verder geen conclusies trekken uit deze waarneming, hoor. Overigens is het ook discutabel aangezien men bij chimpansees en dolfijnen dit ook heeft aangetroffen. Maar de term geeft aardig aan wat je er mee kúnt bedoelen. Zelfbewustzijn is de wetenschap dat jij als wilspersoon interactief deelneemt aan je omgeving. Bewustzijn is de mentale toestand dat er omgeving is waar je interactie mee hebt. Een pasgeboren poesje heeft op basis van de ervaringen in de baarmoeder interactie opgebouwd met een heel kleine omgeving. Die ervaringen gebruikt het om de iets grotere omgeving in zich op te nemen en daar ook adequaat mee om te gaan.
En om dan weer terug te komen op die kreeften en zo: die beesten hebben wel degelijk interactie met de omgeving op basis van hun specifieke mentale toestand. Anders zouden ze immers niet kunnen overleven. Daar doe je dus inbreuk in op een zeer gewelddadige manier door ze in kokend water te gooien. Op de ladder van exploitatie van dieren staat dit voor mij aardig bovenaan.

J@n:

--- Citaat van: willemk49 op 08 februari 2005, 14:47:13 ---kreeften (..) Daar doe je dus inbreuk in op een zeer gewelddadige manier door ze in kokend water te gooien. Op de ladder van exploitatie van dieren staat dit voor mij aardig bovenaan.

--- Einde van citaat ---

Hé, maar je kunt toch ook redeneren dat ze relatief snel aan hun einde komen en dat het maar de vraag is of ze wel pijnsensaties hebben die zo hevig zijn als bij zoogdieren? Ik zou denken dat een leghen, een varken of een koe langduriger en op een veel gruwelijker wijze wordt geëxploiteerd.

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

[*] Vorige pagina

Naar de volledige versie