Vegetarisch - voor iedereen > Dieren, natuur & milieu

Dieren(leed) in het nieuws

<< < (17/175) > >>

Draek:

--- Citaat van: Kiwi op 14 maart 2005, 16:44:03 ---Dit lijkt me reden genoeg om aan te nemen dat het beestje het nu niet naar zijn zin heeft. Waarom zou je 'm de korte tijd die hij nog te leven heeft (een herder van 12 heeft volgens mij niet heel veel jaar meer te leven) nog kwellen door 'm bij een andere baas onder te brengen?
Ik dacht juist dat jij altijd zo voor het welzijn van het dier was, en dat jij altijd beweert dat je wel degelijk kunt zien of een dier gelukkig is of niet?! ??? Dit lijkt me een heel duidelijk gevalletje 'niet gelukkig'!

--- Einde van citaat ---

Ik beweer juist dat je het niet weet of je het kan zien of niet. Ik denk dat hier teveel de vermenselijking speelt. Het dier gaat zich anders gedragen, want na 12 jaar een vertrouwde omgeving gebeurd er iets vreemds en krijgt deze iets onverwachts of iig dus een verandering en daar is deze niet aangewent en lijkt daardoor van slag (aldus de mensen).

En voor doden van dieren ben ik niet. Je kan het dier niet vragen of deze dat wil.

willem:

--- Citaat van: Dr@gonfly op 14 maart 2005, 17:17:45 ---
--- Citaat van: Kiwi op 14 maart 2005, 16:44:03 ---Dit lijkt me reden genoeg om aan te nemen dat het beestje het nu niet naar zijn zin heeft. Waarom zou je 'm de korte tijd die hij nog te leven heeft (een herder van 12 heeft volgens mij niet heel veel jaar meer te leven) nog kwellen door 'm bij een andere baas onder te brengen?
Ik dacht juist dat jij altijd zo voor het welzijn van het dier was, en dat jij altijd beweert dat je wel degelijk kunt zien of een dier gelukkig is of niet?! ??? Dit lijkt me een heel duidelijk gevalletje 'niet gelukkig'!

--- Einde van citaat ---

Ik beweer juist dat je het niet weet of je het kan zien of niet. Ik denk dat hier teveel de vermenselijking speelt. Het dier gaat zich anders gedragen, want na 12 jaar een vertrouwde omgeving gebeurd er iets vreemds en krijgt deze iets onverwachts of iig dus een verandering en daar is deze niet aangewent en lijkt daardoor van slag (aldus de mensen).

En voor doden van dieren ben ik niet. Je kan het dier niet vragen of deze dat wil.

--- Einde van citaat ---
Maar het alternatief is nog erger. Het beest heeft zich aan het oude maatje (de overleden baas) gehecht. Die is er niet meer. En als je je verplaatst in het dier, dat als roedeldier zijn leider heeft verloren, dan zou die in de natuur ten dode zijn opgeschreven. Het laten doorleven van een hoogbejaarde herdershond op welke plek dan ook , zou een marteling zijn. Kon je het hem wel vragen zou die graag voor verlossen uit het lijden zijn.

Draek:
Lijden doen we allemaal weleens. Doodmaken mag daar niet ongevraagd verandering in brengen. Zeker aangezien je niet weet of het dier dood wil.
En of een roedeldier in de natuur dood gaat als de leider dood gaat... volgens mij sterft niet een hele populatie daar uit als de ene dood is. Dan krijg je denk dat er een ander die de plek inneemt.

willem:

--- Citaat van: Dr@gonfly op 14 maart 2005, 17:26:58 ---Lijden doen we allemaal weleens. Doodmaken mag daar niet ongevraagd verandering in brengen. Zeker aangezien je niet weet of het dier dood wil.
En of een roedeldier in de natuur dood gaat als de leider dood gaat... volgens mij sterft niet een hele populatie daar uit als de ene dood is. Dan krijg je denk dat er een ander die de plek inneemt.

--- Einde van citaat ---
Nee, daar heb je wel gelijk aan, maar de situatie waarin de hond leefde was in de kleinst mogelijke groep en dus de hele populatie.
Zelfs voor mensen hebben we bij euthanasie als twee belanrijke criteria het ondragelijk en uitzichtloze lijden. Waarom dan niet voor een dier?

Draek:

--- Citaat van: willemk49 op 14 maart 2005, 17:29:41 ---Zelfs voor mensen hebben we bij euthanasie als twee belanrijke criteria het ondragelijk en uitzichtloze lijden. Waarom dan niet voor een dier?

--- Einde van citaat ---
Waarom wel voor een dier?
Daar zit toch nog steeds een groot verschil. Het dier word al zo misbruikt door de mens en dan ook nog beslissen over zijn leven? Het dier kan niet zeggen 'nee' of 'ja'. Moeten wij dit ook nog voor deze doen?
Omdat deze oud en ziek is? Soms kunnen oude en zieke honden ook nog plezierig leven.

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

[*] Vorige pagina

Naar de volledige versie