Vegetarisch - voor iedereen > Dieren, natuur & milieu

Dieren(leed) in het nieuws

<< < (169/175) > >>

Duncan:

--- Citaat van: Poek op 20 augustus 2014, 21:31:26 ---Buffelmozzarella product van veel dierenleed.

"Een van hen vertelt dat hij mannelijke kalfjes met een hamer doodslaat. Een ander vertelt dat ze de kalfjes simpelweg niet voert en dat ze dan na twee of drie dagen omkomen. Volgens de stichting worden kalfjes bij andere houders verdronken in de mestput."

--- Einde van citaat ---
Ik verbaas me om de houding van de mens in deze materie.
Hoe kun je dit een levend wezen aandoen?
Dat niet alleen, dat een overheid dit toestaat, optreden als handlangers van zulke barbaars gedrag.

Zo triest allemaal.

Duncan:

--- Citaat van: Poek op 20 augustus 2014, 21:31:26 ---Buffelmozzarella product van veel dierenleed.

"Een van hen vertelt dat hij mannelijke kalfjes met een hamer doodslaat. Een ander vertelt dat ze de kalfjes simpelweg niet voert en dat ze dan na twee of drie dagen omkomen. Volgens de stichting worden kalfjes bij andere houders verdronken in de mestput."

--- Einde van citaat ---

Ik vroeg AH ernaar:

Wat is het standpunt over deze gang van zaken bij AH?

http://www.nieuws.nl/algemeen/20140820/Dierenmishandeling-bij-productie-buffelmozzarella
"In een heimelijk opgenomen gesprek met naar het lijkt verschillende buffelhouders vraagt iemand van de stichting wat er gebeurt met mannelijke kalfjes. Die zijn voor de houders nutteloos omdat ze geen melk produceren. Een van hen vertelt dat hij mannelijke kalfjes met een hamer doodslaat. Een ander vertelt dat ze de kalfjes simpelweg niet voert en dat ze dan na twee of drie dagen omkomen. Volgens de stichting worden kalfjes bij andere houders verdronken in de mestput."

Dit kreeg ik als antwoord:
Albert Heijn neemt alleen buffelmozzarella af van A-merk
 leveranciers die zich houden aan de daarvoor wettelijke
 bepaalde Europese regelgeving rondom dierenwelzijnsnormen.
 De leveranciers van de buffelmozzarella die wij verkopen
 herkennen zich niet in de aantijgingen van Vier Voeters.

Met vriendelijke groet,

Hun antwoord komt me over als ontwijkend.In dat artikel van Nieuws.nl staat immers
(http://www.nieuws.nl/algemeen/20140820/Dierenmishandeling-bij-productie-buffelmozzarella):

--- Citaat ---"Bijna alle buffelmozzarella komt uit dit gebied, dus met bijna alle buffelmozzarella is wat mis", reageert campagneleider Barbara van Genne van Viervoeters. "We willen dat dit topdown, dus vanaf de supermarkten, wordt geregeld, daarom spreken we hen aan."
--- Einde van citaat ---

Ik weet niet of ik moet doorvragen of eerst bij Barbara van Genne verder polsen.

Eelco:
Deze week nam Rambam een kijkje in het Dolfinarium Harderwijk: http://www.npo.nl/rambam/02-03-2016/VARA_101378109

Niet geheel onverwacht bleken de leefomstandigheden van de dolfijnen minder geweldig te zijn dan het Dolfinarium ons wil doen geloven. Een beetje dierentuin 50 jaar geleden, relatief kleine bassins en inderdaad geen natuurlijke leefomgeving. En die shows zijn inderdaad eh... shows.

Toch heb ik geen echte misstanden kunnen zien. Een schot dat de leefomgeving op onregelmatige momenten beperkte. De dolfijnenrukker. Een paar situaties waarin de dolfijnen stress ervoeren of agressief waren. Niet erg mooi, maar niets vergeleken bij de manier waarop veel dieren in 'boerderijen' worden 'gehouden'.

Daarom was ik ook verbaasd dat deze (tendensieuze) aflevering zoveel commotie veroorzaakte. In de Volkskrant bijvoorbeeld een deskundige die vond dat de dolfijnen dan maar moeten worden afgemaakt (uitzetten is geen optie, ze zouden dan in korte tijd sterven - die redenatie kan ik nog volgen): http://www.volkskrant.nl/opinie/-maak-de-dolfijnen-van-het-dolfinarium-allemaal-af~a4256232/

In Nederland mogen en worden goudvissen in ronde kommen worden gehouden (in Duitsland verboden, omdat de vissen er gek van worden). Er worden vissen met misvormingen als 'siervissen' verkocht. Sowieso hebben we katten en honden als huisdieren (en daar doen we ook agility mee - wat onze hond trouwens erg leuk vindt). En dus de 'boerderijdieren'.

Vanwaar die verontwaardiging? Het is natuurlijk altijd gevaarlijk misstanden met misstanden te vergelijken (ik heb al vergelijkingen met bejaardentehuizen voorbij zien komen), maar als we het over het houden of uitbuiten van dieren hebben, vind ik het Dolfinarium nog relatief onschuldig. Het zou natuurlijk fijn zijn als het Dolfinarium naar aanleiding van Rambam nog eens beter kijkt hoe ze de dieren houden en daar wat opener over zijn, maar een echt schandaal of een onhoudbare toestand is het niet.

Is het het Flipper-effect, een mediahypeje, of mis ik iets?

neleH:
http://www.volkskrant.nl/binnenland/kalversterfte-neemt-toe-een-op-de-zeven-haalt-tweede-levensjaar-niet~a4461574/

Bah bah bah.

Vega-Robbie:
Helaas is onderstaande dierenmishandeling nog steeds aan de orde van de dag:
5000 euro boete slachthuis Elst na ernstige dierenmishandeling

De Partij voor de Dieren heeft enkele jaren terug wetsvoorstel ingediend om onverdoofd slachten te verbieden. Het passeerde de Tweede Kamer succesvol, echter in de Eerste Kamer bleek de invloed van een religieuze lobby sterker dan het recht van de dieren.

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

[*] Vorige pagina

Naar de volledige versie