Vegetarisch - voor iedereen > Dieren, natuur & milieu
Dieren(leed) in het nieuws
Ligfietsertje:
--- Citaat van: Dr@gonfly op 14 maart 2005, 17:39:47 ---Het dier kan niet zeggen 'nee' of 'ja'. Moeten wij dit ook nog voor deze doen?
Omdat deze oud en ziek is? Soms kunnen oude en zieke honden ook nog plezierig leven.
--- Einde van citaat ---
Sommige oude/zieke honden kunnen misschien nog een plezierig leven leiden, maar sommige ook niet. Blijkbaar ga je er van uit dat het onmogelijk is om iets zinnigs te zeggen over de mentale toestand van dieren omdat je niet rechtstreeks met hen kan communiceren. Ze kunnen niet zeggen hoe ze zich voelen, dus kunnen we het niet weten. Dat is natuurlijk onzin. Met de nodige kennis van gedrag van dieren en van dierenpsychologie is het wel mogelijk om juist in te schatten hoe dieren zich voelen. Dat zullen de meeste huisdiereneigenaars die hier posten kunnen bevestigen.
Er zullen vast en zeker dieren gedood worden omdat dit een 'makkelijke' oplossing is. Maar als men in eer en geweten en met de nodige kennis van zaken een dier laat inslapen omdat het er naar uitziet dat het dier geen gelukkig leven meer voor de boeg heeft kan ik dat alleen maar toejuichen.
Kiwi:
--- Citaat van: Dr@gonfly op 14 maart 2005, 17:39:47 ---Waarom wel voor een dier?
Daar zit toch nog steeds een groot verschil. Het dier word al zo misbruikt door de mens en dan ook nog beslissen over zijn leven? Het dier kan niet zeggen 'nee' of 'ja'. Moeten wij dit ook nog voor deze doen?
Omdat deze oud en ziek is? Soms kunnen oude en zieke honden ook nog plezierig leven.
--- Einde van citaat ---
Dus jij vindt dat alle mensen hier op het forum die hun huisdier hebben laten inslapen omdat ze oud en ziek waren ook een verkeerde beslissing hebben genomen? Want we mogen niets beslissen voor een dier?
Ik weet nu ook wat een moeilijk besluit het is om je huisdier wat zoveel jaar bij je heeft gewoond in te laten slapen. Als ik het puur voor mezlef had gedaan had ik die kat nog wel wat langer bij me willen houden, maar juist uit liefde en respect voor het dier hebben we haar een spuitje laten geven. We konden het niet langer verdragen dat ze ongelukkig was (want we weten niet of ze pijn had). Maar je maakt mij niet wijs dat een kat die niet eens meer zelf kan opstaan of kan gaan liggen gelukkig is, of ze dat nu zelf kan aangeven of niet. Dus ik vind best dat mensen mogen beslissen over leven en dood van een dier, zeker als er heel veel van zo'n dier gehouden wordt!
Draek:
--- Citaat van: Kiwi op 15 maart 2005, 13:35:50 ---Dus jij vindt dat alle mensen hier op het forum die hun huisdier hebben laten inslapen omdat ze oud en ziek waren ook een verkeerde beslissing hebben genomen? Want we mogen niets beslissen voor een dier?
--- Einde van citaat ---
Ik vind het huisdier houden op zich al fout.
En ik hoor vaak dat mensen te snel beslissingen nemen om in te slapen. Een dier is al oud en hij heeft wat ouderdomskwaaltjes (wat ze dan ziek noemen) en dan is het al weer goed genoeg om te laten inslapen.
Terwijl een dier wat een beetje ziek is en oud nog best goed kan leven.
In het geval van het nieuwsstukje zeggen ze ook niet eens wat voor ziekte. Wat heeft het dier dan?
Blijkbaar gewoon ouderdomskwaaltjes, want anders had die man het dier al laten inslapen waarschijnlijk.
En voor een dier mag je niet beslissen. Het ging al fout door ze te kopen en er mee te fokken die duizenden jaren terug. Het laten inslapen is niet fouter dan al huisdieren hebben.
Het zal zeker moeilijk zijn om een dier te laten inslapen als het dier een lange tijd bij je is geweest, maar wanneer moet je de grens leggen of het dier dan dood gemaakt moet worden?
Hoe bepaal je de grens dan? Als het dier een gezwel heeft... meteen afmaken? Terwijl het dier nog erg blij rondhuppelt en er niet of minimaal last van heeft? En hoeveel durf je er voor over te hebben voor zo een dier?
Wie zou zijn bezit verkopen om het leven te redden van zijn huisdier? Denk niemand.
En dat gebeurd ook veel. Dieren die maar ingeslapen worden omdat de kosten te hoog zijn of als de arts zegt dat het dier bij de operatie weinig kans maakt enzo.
Interessant om te lezen: http://www.huisdieren-herplaatsing.nl/hoe_kon_je.htm
Kiwi:
Financieel zouden we veel over gehad hebben voor Noppes, geld was geen enkel probleem. Maar ze had een gezwel bij haar oog, wat binnen een paar dagen centimeters gegroeid was. En het zou wel geopereerd kunnen worden, maar dat wilden we haar niet aandoen. Een kat van zeker 17 jaar oud, misschien nog wel ouder, ze zou de narcose misschien niet eens overleven zo verzwakt was ze al. En mocht de operatie wel lukken, dan had ze de rest van haar leven last kunnen houden van haartjes die over haar oogbol schuurden. Ik voel me geen seconde schuldig, en nog steeds niet, we hebben naar eer en geweten gehandeld om ervoor te zorgen dat haar lijden tot een minimum beperkt is gebleven. Dus ik ben blij dat ik de beslissing over leven en dood genomen heb, ik zou het mijn kat niet aan hebben willen doen om nog langer te leven.
En als ik zelf oud en bejaard en ziek ben en ik kan niets meer, dan hoop ik dat mijn naasten ook zoveel van me houden dat ze me willen helpen snel en pijnloos te sterven, en dat ze me niet uit eigenbelang zo lang mogelijk in leven willen houden.
willem:
Wat nou zo jammer is Dragonfly, is dat je leed niet kunt afdoen met een principe. Wellicht heb je gelijk, dat een huisdier tegennatuurlijk is, ik vind dat ook en heb daarom ook geen dier in huis. Maar waar het wel gebeurt, is sprake van grote zorgzaamheid, vriendschap tussen mens en dier en vaak ook nog wederzijdse liefde. Iemand met zo'n ervaring mag je niet wegzetten door een principe te benoemen. Dat grenst aan het hardvochtige, zowel voor het dier als voor de baas/bazin.
Navigatie
[0] Berichtenindex
[#] Volgende pagina
[*] Vorige pagina
Naar de volledige versie