Vegetarisch - voor iedereen > Dieren, natuur & milieu

Dieren(leed) in het nieuws

<< < (171/175) > >>

Eelco:
In Duitsland is nu de discussie of een verhoging van de BTW van het voordelige tarief van 7% naar 19% voor meer dierenwelzijn zal zorgen. Een proefballonnetje van minister Klöckner, die niet vies lijkt te zijn van de lobbys van de voedingsindustrie en de grotere agrarische bedrijven. Het meest overtuigende argument tegen de verhoging van de BTW is dat de extra belastingopbrengsten niet noodzakelijkerwijs voor dierenwelzijn zullen worden ingezet en dat consumenten door de prijsverhoging juist vaker voor 'kiloknallers' zullen kiezen.

Afgelopen weekend was ik bij mijn vader in Leeuwarden en we maakten een boottochtje door het mooie Friese landschap rondom de hoofdstad. Een jaar of twintig geleden stonden de weides vol met koeien en schapen, tegenwoordig zijn de weides zo goed als leeg. Naast een authentieke boerderij zie je dan een moderne megastal, waar de koeien dan blijkbaar in staan. Het zal allemaal een stuk efficiënter en goedkoper zijn, en qua voedselveiligheid misschien ook veiliger, maar voor mens en dier is dit een gigantische verarming. En dat opdat een pak karnemelk voor misschien 5 of 10 cent goedkoper in de supermarktschappen staat? Dat is vast al eens door iemand doorgerekend. Heeft iemand de cijfers?

jol:
Echt zonde van die lege weilanden, ik word er ook altijd verdrietig van als ik ze zie. Helaas valt het veel mensen pas op als je ze er op wijst.
Langs mijn bijna-dagelijkse fietsroute zie ik weer meer koeien dan een paar jaar terug: oude rassen die de recreatiegebieden die van de oude glastuinbouwgebieden zijn gemaakt opleuken.

Gisteren op tv een (actualiteit/nieuws?) item over aangescherpte beperkingen op de ingefokte afwijkingen die in de rashonden- en
kattenfokkerij als normaal worden beschouwd - idioot korte neuzen en te kleine schedels . Boetes oplopend tot 1500 euro. Ik zag een 'liefhebster'/fokster die aankondigde zich zeker niet aan de dwaze regels te houden, mopsen horen een korte snuit te hebben tenslotte. Voorgenomen recidivisme mag van mij gelijk gestraft worden. Ik had ooit buren met een Frans bulletje en mensen, wat een arm kortademig dier was dat. Ik begrijp nog steeds niet dat die buren moesten lachen omdat het dier hard snurkte en niet kon rennen. Over een hondenleven gesproken...l

IemanduitNederland:
WLR en Wakker Dier: 'Miljoenen varkens ervaren ernstig ongerief'

Stichting Wakker Dier vraagt minister Schouten (LNV) in een brandbrief om betere bescherming van varkens. Uit een recente analyse door Wageningen Livestock Research (WLR) in opdracht van de dierenwelzijnsorganisatie blijkt dat miljoenen varkens langdurig en ernstig ongerief ervaren. Bovendien is er in de afgelopen acht jaar weinig verbeterd. “Het gaat slecht met de Nederlandse varkens, hoog tijd dat de minister ingrijpt,” zegt Anne Hilhorst van Wakker Dier.
Kraamkooien
Wakker Dier heeft aanvullend literatuuronderzoek gedaan naar de welzijnsproblemen bij kraamkooien. Moedervarkens worden tijdens de bevalling en de weken daarna individueel vastgezet in een kraamkooi. De dieren kunnen maar een stap vooruit of achteruit doen en zijn hierdoor ernstig beperkt in bewegen en sociaal gedrag. Ook leidt de opsluiting tot meer stress, meer blaasontstekingen en meer pijnlijke doorligplekken.
Nederland loopt achter
In Nederland zitten alle gangbare moedervarkens nog in een kraamkooi. We lopen hiermee achter op andere Europese landen. In Zweden, Zwitserland en Noorwegen zijn kraamkooien verboden en Oostenrijk volgt in 2033. In Engeland hoeft naar schatting veertig procent van de moedervarkens niet meer de kraamkooi in en Duitsland werkt aan een gedeeltelijk verbod.

IemanduitNederland:
Eerlijk gezegd vertrouw ik Wakker Dier niet zo, en neem ik wat zij zeggen altijd met een korreltje zout. Maar een onafhankelijke universiteit, met een onafhankelijk rapport, dan wordt het anders (denk ik)... Hoe denken jullie over dit nieuwsbericht?

Poek:
Als een promotiefilmpje van een varkensslachterij zelf al varkensmishandeling laat zien, dan geloof ik dit bericht wel.

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

[*] Vorige pagina

Naar de volledige versie