Vegetarisch - voor iedereen > Dieren, natuur & milieu
Dieren(leed) in het nieuws
Anya:
Dragonfly, jij moppert wel heel veel en jij breekt alles af, maar je komt ook nooit met een geldig alternatief hé?
Als je nu niemand kunt vinden die die hond kan opvangen, en hij is duidelijk niet bij het lichaam van zijn baasje weg te slaan, en daarbovenop is hij nog eens stokoud en sukkelachtig, dan is het toch veel beter zo? Of moet je hem nog een paar maand in een asiel dumpen tot hij wegkwijnt?
Wat meer algemeen: Soms moeten mensen nu eenmaal de moeilijke beslissing nemen om een huisdier te laten inslapen. Dat doet pijn, maar iemand moet de verantwoordelijkheid op zich nemen en de knoop doorhakken, en je weet nooit wanneer het perfecte moment zich aandient. Het helpt dan echt niet als jij loopt te mekkeren over "onnatuurlijk" en "moord" en zo. Denk jij er eigenlijk wel eens over na dat dat kwetsend kan zijn voor mensen die een gelijkaardige beslissing hebben moeten nemen, of kan dat je gewoon geen fluit schelen?
Kiwi:
--- Citaat van: Anya op 15 maart 2005, 17:10:52 ---of kan dat je gewoon geen fluit schelen?
--- Einde van citaat ---
Waarschijnlijk niet. :nooo:
Monie:
Ik ben het gedeeltelijk met Dragonfly eens. Was de hond wel zo ziek of was dit gewoon een oplossing om van het dier af te zijn? Dat is lastig op te maken uit een verhaal. Ik ga er vanuit dat een baasje zijn dier niet te vroeg laat inslapen maar omstanders kennen een dier natuurlijk lang zo goed niet. Als de hond werkelijk erg ziek en eenzaam was en het was echt niet mogelijk om hem nog ergens te plaatsen dan zie ik dit als juiste oplossing. Maar het lijkt niet alsof men dat geprobeerd heeft. Ik heb wel eens op televisie een oude hond gezien waarvan het baasje was overleden die daarna ergens terecht kwam waar hij nog een poosje heel gelukkig heeft geleefd. Je kunt dat, mits hij niet te ziek is maar als hij dat was dan lijkt het me dat hij al eerder ingeslapen zou zijn, allicht proberen.
Draek:
--- Citaat van: Anya op 15 maart 2005, 17:10:52 ---Dragonfly, jij moppert wel heel veel en jij breekt alles af, maar je komt ook nooit met een geldig alternatief hé?
--- Einde van citaat ---
Ik vind doodmaken van een dier gewoon een gevolg van het houden van dieren. Ik vind het niet kunnen.
Een alternatief voor het dier is om het te laten leven. De man zal wel familie hebben of er zal vast iemand te vinden zijn die het dier wilt opvangen voor de tijd die die nog heeft.
Anderzijds... een dood dier hoeft geen vleeseten meer :)
--- Citaat ---Als je nu niemand kunt vinden die die hond kan opvangen, en hij is duidelijk niet bij het lichaam van zijn baasje weg te slaan, en daarbovenop is hij nog eens stokoud en sukkelachtig, dan is het toch veel beter zo? Of moet je hem nog een paar maand in een asiel dumpen tot hij wegkwijnt?
--- Einde van citaat ---
Als asiel de laatste optie is, dan zou daar ook nog geprobeert moeten worden. Wellicht dat deze daar nog gelukkig kan zijn voor de laatste perioden. Of dat er uiteindelijk toch nog iemand is die hem adopteert. Als de kans er nog is, lijkt hem me niet juist om deze dan maar af te maken.
--- Citaat ---Wat meer algemeen: Soms moeten mensen nu eenmaal de moeilijke beslissing nemen om een huisdier te laten inslapen. Dat doet pijn, maar iemand moet de verantwoordelijkheid op zich nemen en de knoop doorhakken, en je weet nooit wanneer het perfecte moment zich aandient. Het helpt dan echt niet als jij loopt te mekkeren over "onnatuurlijk" en "moord" en zo. Denk jij er eigenlijk wel eens over na dat dat kwetsend kan zijn voor mensen die een gelijkaardige beslissing hebben moeten nemen, of kan dat je gewoon geen fluit schelen?
--- Einde van citaat ---
Mijn mening en gedachten zijn zo vaak kwetsend (meningen kunnen altijd dat effect hebben op de groep die dat niet heeft). Als ik zeg dat ik huisdieren niet juist vind dan word opeens iedereen kwaad enzo. Omdat ik iets zeg wat ik fout vind en andere niet.
Mag ik niets meer zeggen wat kwetsend kan zijn? Moet ik dan voor altijd maar gaan zwijgen?
Ik snap best dat men iets probeert te doen wat men juist acht en dat men het goed bedoeld, maar ik heb gewoon een andere mening op zaken en die zeg ik gerust. Ik voel me ook wel eens gekwetst door andere 'meningen' en gedachten.
J@n:
--- Citaat van: Dr@gonfly op 15 maart 2005, 18:32:56 ---
Mag ik niets meer zeggen wat kwetsend kan zijn? Moet ik dan voor altijd maar gaan zwijgen?
--- Einde van citaat ---
Ik zou het eerlijk gezegd prima vinden als je besluit om hier niet langer iedereen de maat te nemen. Het begint mensen nogal te irriteren.
Navigatie
[0] Berichtenindex
[#] Volgende pagina
[*] Vorige pagina
Naar de volledige versie