Vegetarisch - voor iedereen > Lekker gezond
Foliumzuur
Indira:
Het slikken van foliumzuur kan een tekort aan vitamine B12 een tijd maskeren. Vitamine B12 is namelijk nodig om foliumzuur vrij te maken uit cellen. Bij een tekort aan vitamine B12 lijkt er dan een tekort aan foliumzuur te zijn omdat dit allemaal in de cellen vastgehouden wordt.
dit vond ik via google ik kan niks vinden over hoge gehaltes eigenlijk
sersero:
Vit B12 en Folaat (floliumzuur) zijn beiden nodig voor de aanmaak van rode bloedcellen, die dingetjes die zuurstof vervoeren naar alle weefsels in je lichaam.
Vit B12 en Folaat moet je beiden halen uit je voedsel, want deze maak je helaas niet zelf aan.
De opslag van vit B12 is door je lichaam goed geregeld, maar van folaat iets minder.
Vit B12 wordt in de maag opgenomen dmv een factor die je lichaam zelf aanmaakt. Als je die factor dus minder maakt of minder hebt dan neem je de B12 minder goed op en kan er een tekort ontstaan. Natuurlijk ook als je te weinig B12 nuttigt.
Maar beide vitamines heb je dus apart nodig, de ene kan niet zonder de andere.
Waarom ik denk dat een te hoog folaat een te laag B12 kan verbergen, is omdat een B12 tekort vrij laat pas goed duidelijk wordt. De opslag ervan is hoog, dus je kan er vrij lang mee doen. Wanneer dus normaal de eerste tekenen van het tekort zich voor zouden moeten doen, kan het te hoge folaat ervoor zorgen dat je lichaam het langer volhoudt op de B12 die je hebt.
Vit B12 vind je in direlijke producten en Soja etc.
Folaat zit in voornamelijk groene producten. Denk spinazie etc, maar ook in andere groenten. Folium betekent ook letterlijk groen blad.
Edit: overigens treedt een bloedarmoede bij vegetariers zeer zelden op, tenzij het iets met de organen van die persoon zelf te maken heeft. Veganisten dienen iets beter op te letten, maar dat weten de meesten hier wel neem ik aan.
sersero:
--- Citaat van: Irna op 28 juli 2004, 22:25:38 ---dan snap ik nog niet hoe ik (en anderen) aan een (te) hoog gehalte kom.
--- Einde van citaat ---
Ja die begrijp ik ook niet helemaal. Kan het eigenlijk te hoog zijn? Misschien is de afvoer ervan dan verstoord. Maar als je gezond bent, zal dit niet zo zijn. Dus of het dan klopt? Probeer gewoon gevarieerd te eten. Dan kan er niet zoveel mis gaan zou ik denken.
Christiaan:
--- Citaat van: sersero op 01 augustus 2004, 09:17:14 ---Vit B12 vind je in direlijke producten en Soja etc.
--- Einde van citaat ---
Niet in soja(produkten), tenzij het er aan toegevoegd is!
Lovelocker:
Zoals in marmite, toch?
Navigatie
[0] Berichtenindex
[#] Volgende pagina
[*] Vorige pagina
Naar de volledige versie