Vegetarisch - voor iedereen > Lekker gezond

Foliumzuur

<< < (6/13) > >>

Lovelocker:
Daar heb je wel een punt. Alle beetjes helpen natuurlijk wel. Als je veganist bent, zul je wel aan de vitaminepillen moeten, maar voor iemand die matig zuivel gebruikt, is Marmite een optie.

Sil:

--- Citaat van: Lovel¤cker op 01 augustus 2004, 09:57:44 ---Het is gebleken, dat B12 bij verwarming voor een groot deel kan worden vernietigd

--- Einde van citaat ---

Lijkt me een beetje vreemd, ik heb er nog nooit van gehoord en volgens mij valt het wel mee. Waar heb je dat gelezen?

--- Citaat ---Ik vond ook dat er in peterselie, shitaké en zeewier wel degelijk (lage) concentraties B12 zitten.

--- Einde van citaat ---
Als het al B12 is, dan zeker niet de B12 die wij kunnen gebruiken, het neemt zelfs de plaats in van de intrinsieke factor en daardoor neem je minder Echte B12 op.

--- Citaat ---Denk niet dat iemand snel een potje leeglepelt...hè Christiaan  ;)

--- Einde van citaat ---

Dan ken je mijn huisgenoot niet ;)

Sil:

--- Citaat van: @ñ op 01 augustus 2004, 10:19:17 ---En dat maakt het meteen tot zo'n onbeduidende bron van B12. Als je je ADH volledig uit Marmite wil opnemen, wordt het alsnog een dure grap.

--- Einde van citaat ---
Ik gebruik Marmite dan ook vooral om de B2 die erin zit, B12 haal ik toch wel uit pillen, dat kan niet anders als je veganist bent.

Vegamite (Vetamite?) is de biologische versie van Marmite, maar zonder toegevoegde vitamines.

Lovelocker:
Gevonden op een veganistensite n.b.:

http://www.veganisme.non-profit.nl/gi/v13/v13_p04.htm

Sil:

--- Citaat van: sersero op 01 augustus 2004, 09:17:14 ---Waarom ik denk dat een te hoog folaat een te laag B12 kan verbergen, is omdat een B12 tekort vrij laat pas goed duidelijk wordt. De opslag ervan is hoog, dus je kan er vrij lang mee doen. Wanneer dus normaal de eerste tekenen van het tekort zich voor zouden moeten doen, kan het te hoge folaat ervoor zorgen dat je lichaam het langer volhoudt op de B12 die je hebt.

--- Einde van citaat ---

Ik geloof niet dat het zoveel te maken heeft met de opslag van B12. Ik dacht dat het meer te maken had met dat Foliumzuur de functies van B12 (wat betreft het bloed) in een bepaalde mate overneemt en dat daardoor geen anemie zichtbaar wordt.
Ondertussen heb je wel een B12 tekort (dus ook nauwelijks meer opgeslagen) en onstaat er wel schade aan de zenuwen.

over een teveel aan foliumzuur: als je dus zeker genoeg B12 binnenkrijgt is het niet erg. Ik geloof dat van de wateroplosbare vitamines alleen vit B6 schadelijk was.

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

[*] Vorige pagina

Naar de volledige versie