Vegetarisch - voor iedereen > Lekker gezond

Foliumzuur

<< < (7/13) > >>

Sil:

--- Citaat van: Lovel¤cker op 01 augustus 2004, 10:57:56 ---Gevonden op een veganistensite n.b.:

--- Einde van citaat ---

en toch.. ik weet niet of het wel zo'n goede bron is.

Edit: Michel Post, paragraaf 4.10.1: Het is dus interessant om te weten of B12 verloren gaat bij het koken: vitamine B12 is vrij goed bestand tegen koken in water. Minder stabiel is B12 wanneer deze wordt verhit tezamen met eiwitten, met name eiwitten die overblijfselen van thiolgroepen bevatten.

Aan de andere kant: B12 zou wel verloren moeten raken door uitspoeling, omdat het wateroplosbaar is. Daar heb je in soep echter niets mee te maken.

sersero:
Foliumzuur heeft naar ik weet niet dezelfde functie als B12 hoor. Beiden hebben een andere functie. Je kunt ook twee verschillende soorten anemie krijgen ervan. En B12 mag je zeker niet met folaat aanvullen...

Sil:

--- Citaat van: sersero op 01 augustus 2004, 11:21:26 ---Foliumzuur heeft naar ik weet niet dezelfde functie als B12 hoor. Beiden hebben een andere functie. Je kunt ook twee verschillende soorten anemie krijgen ervan. En B12 mag je zeker niet met folaat aanvullen...

--- Einde van citaat ---
Nee, heeft niet dezelfde functie. Ik weet ook niet hoe het precies werkt, maar foliumzuur voorkomt wel op één of andere manier de anemie, maar niet de zenuwbeschadiging.
De twee soorten anemie worden veroorzaakt door ijzertekort en B12-/foliumzuurtekort.

Edit: Bronnen zijn het geloof ik niet eens. De een zegt dat B12 en foliumzuur dezelfde functie hebben bij de bloedaanmaak, de ander dat B12 ervoor zorgt dat foliumzuur vrij komt uit cellen.
Volgens mij is het zo dat ze dezelfde functie hebben bij de bloedaanmaak.

Sil:
Wat ik ook vond op http://www.vitamine-info.nl is:
...(foliumzuur) verlaagt tevens het homocysteïnegehalte in het bloed en daarmee mogelijk de kans op hart- en vaatziekten.

Dit doet B12 in combinatie met B2 ook, dus misschien lijken beide vitamines toch best veel op elkaar.

Edit: er staat ook: Verder speelt (vitamine B12) een rol bij de stofwisseling van vitamine B11.
Daar hebben we op de uni trouwens nooit over gehad.

sersero:
B11 is toch foliumzuur? Dacht ik.

Maar ik zeg ook niet dat ze niet een interactie hebben. Zeker wel. Vooral omdat ze allebei een megaloblastaire anemie kunnen veroorzaken als een van beide er niet is. En dit zijn de enige twee stoffen in je lichaam waarbij er daarvan sprake is.

Vandaar dat ik dacht dat een overschot aan foliumzuur wel een B12 tekort kan maskeren in het beginstadium, omdat er daarvan vrij veel nog in het lichaam is voordat het geheel afneemt. Maar foliumzuur wordt nauwelijks opgeslagen, dus omgekeerd is het niet te verwachten.

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

[*] Vorige pagina

Naar de volledige versie