Vegetarisch - voor iedereen > Lekker gezond
Kwelling en principes
willem:
--- Citaat van: Apraxia op 09 januari 2005, 21:54:33 ---
--- Citaat van: willemk49 op 09 januari 2005, 19:33:13 ---Weer even een eigenwijze ouderen opmerking: als je als vegetariër je hele leven (80 jaar) geen vlees of vis gegeten hebt, maar wel zuivel, dan heb je een hele stoet van dieren (koeien, varkens, kippen, vissen, enz. enz.) die levend voor je huis langs kunnen lopen. Die stoet zal uitbundig je naam roepen. Als veganist kun je daar alleen een enkel dier aan toevoegen. De vraag is of je tevreden wilt zijn met die ontzaglijk grote groep of dat je je ook verantwoordelijke wilt voelen voor dat enkele toegevoegde dier. Ik koos voor het eerste.
--- Einde van citaat ---
Volgens mij snapt iemand hier het veganisme niet helemaal.
--- Einde van citaat ---
Dan mag je dat nog even uitleggen. De beschrijving is bedoeld om de verhouding tussen vegetarisch en veganistisch aan te geven. Niet om daar een (negatief) oordeel over te geven. Die beschrijving over die stoet van dieren heb ik overigens niet van mij zelf maar van een Brits schrijver van begin 20e eeuw. Naam even kwijt, daarom niet als citaat opgeschreven. Hij antwoordde dit op een nogal agressieve vraag over waarom je in godsnaam vegetariër zou zijn, omdat die dieren toch al dood waren.
Lovelocker:
Kan het George Bernhard Shaw geweest zijn?
willem:
--- Citaat van: Lovel¤cker op 10 januari 2005, 21:33:39 ---Kan het George Bernhard Shaw geweest zijn?
--- Einde van citaat ---
Hoe kon ik die naam kwijt zijn. Enkele boeken van hem gelezen, maar toch weggezakt. Zo zie je maar dat op leeftijd met gebreken komt. Bedankt voor het meedenken.
VegSkinhead:
Zondigen.... een actueel onderwerp voor mijzelf.
Gisteren nog een EKO ei gebruikt omdat ik geen flauw idee had hoe ik dit moest vervangen in beslag...
Ik heb besloten om helemaal geen ei meer te eten en geen zuivel meer te nemen (ben nu 2,5 jaar ovo-lacto vegetariër). Gelatine at ik al niet (bij Jamin hebben ze veel soorten drop zonder, btw!) en ik heb nu ook al mijn leder weg gedaan en heb bij Vega-Life boots, riem, beurs, etc besteld... ik voel me hier gewoon veel beter bij. Tevens zoek ik nu ook dierproefvrije producten voor de badkamer.
Zoals je ziet... alles gaat in stappen en het is ook vaak onbenul in eerste instantie.
Ik kan het me als puur ethisch vegetarier gewoon zelf niet langer goedpraten dat ik nog steeds aan dierenlied meedoe door kaas te eten ...waar ik overigens dol op ben, maar dat was ik ook ooit op Double Whoppers.
De enige concessie die ik maak zijn zo af en toe een vleesvervanger waarin scharrelkippenei-eiwit of anders zuivel zit.
Maar ook hieraan heb ik steeds minder behoefte.
Ik zal de paneer wel gaan missen... of de Franse kaasjes, de pizza met kaas, etc. Maar ik verwacht dat dit niet lang zal duren. Op dit moment houd ik het al een week vol.
Puur vegan is nog te hoog gegrepen denk ik, want producten waar op Biologische wijze toch wat van zuivel is verwerkt zal ik niet altijd mijden. Maar als ik het weet en een alternatief voor handen heb zal ik dat altij nemen.
Het is helemaal geen kwelling. Toen ik vorig jaar 2 keer in Dallas was (en dat is de bloody cattle capital of the world) en bijna nergens veggie kon eten heb ik toch niet toegegeven aan het gemak en het gezeur van mijn Mexicaanse collega's. Zelfs toen ze speciaal voor mij een soep met "pollo broth" bestelde omdat ze dachten dat dat veg was (kuch) vond ik dat heel lief maar heb 't toch niet gegeten.
Ik denk gewoon altijd aan de bioindustire beelden en verhalen als ik twijfel en dan verdwijnt deze als sneeuw voor de zon.
Op naar het veganisme
kimske:
Deze leuke draad even een kick omhoog!
Zelf loop ik de laatste dagen erg te worstelen:
wel/ geen: kaassouflés ( die cheesemedallions van de natuurwinkel vinnik niet zo), smeerkaas, rookkaas...
Ik willut ik willut ik willut...
Maar als ik dan besluit: ik neem t, dan voel ik mezelf meteen een verrader ofzo...ARGH
Navigatie
[0] Berichtenindex
[#] Volgende pagina
[*] Vorige pagina
Naar de volledige versie