Vegetarisch - voor iedereen > Lekker gezond
Eiwitten
Hizikigrrrl:
--- Citaat van: Petra op 04 november 2005, 22:12:56 ---Ik heb op de link geklikt maar mijn hemel als ik dat allemaal binnen moet krijgen op een dag! Dat zal me cht niet lukken...
Het is misschien een idee om naar een dietiste te gaan, ik denk ook dat ik gewoon zuivel aan mijn eetpatroon moet gaan toevoegen omdat ik anders inderdaad bang ben voor een tekort van het een of ander...
--- Einde van citaat ---
Euh, lees wel even de hele draad door, want ik kan dan wel erg goed veel eten, maar met minder krijg je ook genoeg binnen hoor!
En je hoeft ook niet perse zuivel toe te voegen aan je dieet. Gefortificeerde sojamelk is ook een goede vervanger.
Hizikigrrrl:
Hier lees je wat je zo ong. op een dag nodig hebt.
Nick:
De peulvruchten staan er bij de aardappelen/rijst. Moet dat niet eerder bij vleesvervanger?
Petra:
Ik heb gekeken op zich wel duidelijk allemaal. Ik heb ook de boeken van Neal Barnard en Becoming Vegan geschreven door 2 dietisten.
Ik zal er eens op letten om voldoende binnen te krijgen..
Kiwi:
Ik ga hier wel even verder, nu we het opeens over eiwitten en aminozuren hebben.
--- Citaat van: Hizikigrrrl op 03 september 2010, 15:46:24 ---
--- Citaat van: Kiwi op 03 september 2010, 15:13:17 ---Kaas en zuivel eet ik amper (alleen soms hüttenkäse, smeerkaas of (op mijn werk) een schaaltje yoghurt). Ik eet wel bijna dagelijks een schaaltje Yofu (gemiddeld vijf keer per week schat ik), ik denk zo'n drie keer per week tofu of tempeh, en gemiddeld twee tot drie eieren per week.
--- Einde van citaat ---
Persoonlijk vind ik dat te weinig. Je moet meerdere keren per dag goede eiwitten binnenkrijgen.
Brood met pindakaas/ei/smeerkaas is dan een goede combi en een schaaltje yofu ook, maar dat is wel weinig.
Eet je zo weinig eieren vanwege het dierenleed? Anders zou ik 5x per week 1 a 2 eieren per dag er bij eten en wat schrappen van het brood/rijst/etc. Dagelijks een of meer glazen ongezoete soyamelk zou ook een optie zijn.
--- Einde van citaat ---
Grrr, ik dacht dat ik gezond bezig was, omdat ik er elke dag voor zorg dat ik zoveel mogelijk groene vlakjes in de eetmeter heb. En ik dus netjes elke dag genoeg eiwit binnenkrijg. Niet dus, nu moet ik ook nog op aminozuren letten.
Ik vond ergens dat quinoa, sojaproducten, tarwekiemen, haver, sommige zaden (zoals zonnebloempitten en hennepzaadjes), spirulina, sesamzaadbloem, alfalfa, paranoten goede, volledige bronnen van essentiële aminozuren zijn (d.w.z.dat ze alle essentiële aminozuren bevatten). Veel van deze voedingsmiddelen eet ik al (bijna) elke dag: soja, haver (als in: havervlokken), zonnebloempitten en paranoten. Quinoa eet ik regelmatig, dat kan ik dus nog wat vaker gaan doen. En verder misschien vaker een ei. Sojamelk vind ik niet lekker, dan neem ik liever nog wat extra Yofu.
Navigatie
[0] Berichtenindex
[#] Volgende pagina
[*] Vorige pagina
Naar de volledige versie