Vegetarisch - voor iedereen > Lekker gezond
Eiwitten
Dame Noire:
Ik probeer ook wat meer eiwit te eten, gezien ik behoorlijk sport (hardlopen, krachttraining) en uit mezelf niet zoveel binnenkrijg (ik houd teveel van koolhydraten). Tegenwoordig eet ik elke morgen 250 gram kwark (of Skyr, maar dat is aan de prijs), dat is toch zo'n 20 gram eiwit. Soms 2x op een dag, maar dan vraag ik me af of dat niet wat erg veel zuivel wordt. Verder kaas op brood 's middags en 's avonds ook altijd iets van eiwit bij de warme maaltijd.
Eigenlijk het enige wat voor mij werkt om aan meer dan 60 gram oid te komen is anders nadenken over mijn maaltijden en snacks, dus bijvoorbeeld groenten en hummus in plaats van een pakje sultana, of curry met extra peulvruchten ipv rijst. Pindakaas kun je overigens ook goed 'verstoppen' in smoothies of shakes. Daar kan eventueel ook nog eiwitpoeder doorheen.
Ander probleem van mij is dat ik vanwege schildklierproblemen liever niet teveel soja eet, en dan heb ik al snel het idee dat ik teveel leun op dierlijke eiwitbronnen (kwark dus, kaas en ei). Ik kan niet de hele dag door peulvruchten eten (althans, dan zijn mijn darmen niet zo blij en omgeving ook niet).
fem fatale:
Vegetarische slager werkt veel met lupinen, dat kan ook nog.
Ik let eigenlijk helemaal niet op of ik voldoende eiwitten binnenkrijg, ik ga het binnenkort maar even bijhouden. Ik heb de laatste maanden volgens mij ook niet zo op soja gelet, misschien dat mijn schildklier daarom nu weer alle kanten opgaat? (Kan ook omdat ik gewoon veel geprikt ben in korte tijd, dan zie je misschien meer fluctuatie?) wel de moeite waard om op te letten, want in het verleden waren mijn waarden veel beter als ik er streng op lette.
Yehudith:
Dat kan ik me best voorstellen. Bij mij zijn mijn bloedwaardes ook altijd veel stabieler als ik genoeg ijzer en eiwitten en vitamine D binnenkrijg enzo :P.
Eelco:
Hummus werd al genoemd en dat kan ik alleen maar aanraden. Kikkererwten zijn rijk aan eiwitten en ze hebben ook minder olfactorische en akoestische bijwerkingen, naar het schijnt. Hummus kun je, net als pindakaas, gewoon op je brood smeren (gecombineerd met zuurkool is erg lekker), maar ook gebruiken als groentedip (koolrabi, wortel, paprika). En je kunt eindeloos variëren. Bietenhummus (ben ik de enige die de rode bieten niet vantevoren kookt?), pompoenhummus, hummus met lekker veel peterselie (koop voor een luttel bedrag een bos platte peterselie bij de Turk, snij het fijn en vries het in), crunchy met geroosterd sesamzaad (toegevoegd na het pureren) en ga zo maar door.
Notenpasta schijnt de trend van 2016 te worden. Zelfgemaakte pindakaas (Joke Boon had vandaag een versie met zonnebloempitten en nigella op haar Facebookpagina), maar bijvoorbeeld ook cashewnotenpasta. Cashewnoten met rejuvelac (zie de vegan-notenkaasdraad) kan volgens mij nooit een écht stevig, overtuigend kaasje worden, maar het is wel een lekkere spread, lekker zurig door de rejuvelac (maar je kunt ook gewoon water gebruiken), met gistvlokken, mosterd, knofloook, bieslook en andere smaakmakers naar keuze.
neleH:
--- Citaat van: Yehudith op 13 januari 2016, 22:41:30 ---Even dit topic omhooggooien ;D, ik begon er al over in een ander topic.
Ik zie al veel tips staan mbt eiwitinname. Ik blijf het namelijk lastig vinden en krijg volgens mij chronisch te weinig eiwit binnen, vandaar dat ik weer vis ben gaan eten.
Vanwege mijn chronische ziekte (slechtere opname voedingsstoffen en hoger energieverbruik als gevolg) moet ik namelijk (volgens de dietiste) ongeveer 1.7 x mijn lichaamsgewicht aan eiwit binnenkrijgen (en 2x zoveel aan kilocalorieen). En nu lees ik hier ook nog dat vegetariers 1.1-1.3 x ipv 0.8 x het lichaamsgewicht zouden moeten binnenkrijgen. Dan moet ik dus rekenen op 2.0x mijn lichaamsgewicht, wat inhoudt dat ik 110 gram eiwitten per dag zou moeten eten. Zien jullie mijn probleem? Dat red ik dus never nooit niet :P, aangezien ik noten nu niet bepaald lekker vind. Dus alle ándere tips zijn welkom ;D.
Hennepzaad heb ik inmiddels in huis en vanochtend heb ik een boterham met pindakaas op ;D. De ene dag vind ik dat spul prima te eten, de andere dag gaat het voor geen meter naar binnen.
--- Einde van citaat ---
Op deze site staan veel koolhydraatarme recepten. Ik maak al maanden de koolhydraatarme crackers ipv brood. Doordat er minder koolhydraten in zitten, bevatten ze meer eiwit (pitten/zaden). Dus misschien een goede broodvervanger, zodat je nog meer eiwitten eet (die crackers zijn ook nog eens superlekker en er staan nog meer goede recepten op).
Succes
http://www.koolhydraatarmrecept.nl/category/recept/broodachtigen/page/2/
Navigatie
[0] Berichtenindex
[#] Volgende pagina
[*] Vorige pagina
Naar de volledige versie