Vegetarisch - voor iedereen > Lekker gezond
Eiwitten
meisbaer:
Ik merk dat het bij mij vooral gaat om bewegen. Ik moet elke dag een stukje lopen of fietsen, en dan gaat het goed. Is ht een paar dagen rotweer, dan kom ik aan. Ik had een partttime baan waar ik veel in bewoog, maar nu zit ik dus meestal thuis. Ik moet dus bewust naar buiten om beweging te krijgen.
bambi:
Ik vroeg me aanleiding van een stukje in de Volkskrant ook opeens af of ik wel genoeg eiwit binnenkrijg. Ik eet 's ochtends een klein bakje yoghurt, circa 3 boterhammen met kaas en 's avonds dacht ik dat 1 ei bij de maaltijd wel een goede hoeveelheid was.
Dan kom ik niet aan de 60 gram eiwitten.
En ik sport ook 3x per week. Dat zou dus wel eens te weinig kunnen zijn he?
bambi:
Hm, blijkt toch mee te vallen, want in brood en muesli zit nog aardig wat. Gelukkig maar.
Hizikigrrrl:
In heel veel voedingsmiddelen zit proteïne, de kwaliteit ervan verschilt wel. Dierlijke proteïne wordt het best opgenomen door ons lichaam. Proteïne uit andere voedingsmiddelen moet je (over de dag verspreidt) combineren. Daarom is voldoende en afwisselend eten zo belangrijk.
Zo zitten in granen niet alle aminozuren (de bouwstenen van proteïnen) en in peulvruchten ook niet. Maar combineer je ze, dan heb je wel alles binnen.
Overigens moeten vegetariërs die weinig dierlijke eiwitten binnenkrijgen en vegans wel meer eiwitten eten om aan die complete proteïnes te komen, dus ipv 60 g per dag 70-80 g. Alleseters hebben zo'n 0,8 g eiwit per kg lichaamsgewicht nodig, vega's en vegans 1-1,2 gram eiwit per kg lichaamsgewicht.
bambi:
En als je echt sport rekenen ze ook 1 gram; nou sport ik niet heel erg hard, maar ik zou dus iets ruimer kunnen gaan zitten.
En met die granen uit muesli en brood moet ik me dus ook al niet rijk rekenen ...
Navigatie
[0] Berichtenindex
[#] Volgende pagina
[*] Vorige pagina
Naar de volledige versie