Vegetarisch - voor iedereen > Lekker gezond
Eiwitten
Hizikigrrrl:
--- Citaat van: Mamar op 07 januari 2017, 18:47:24 ---Noten (vrijwel alle) bevatten ook behoorlijk wat calorieën en zijn beslist niet ongezond en bij mijn weten zit er in havermout ook behoorlijk eiwitten.
--- Einde van citaat ---
Havermout is niet een heel goede eiwitbron. Per 100 gram bevat het 13 gram eiwit, maar je eet er zelden zoveel van. Een portie bevat vaak maar 30-40 gram havermout, een eetlepel havermout weegt ongeveer 5-10 gram. Daarnaast is het geen compleet eiwit, wat voor de meeste granen geldt, en zul je ook peulvruchten en/of zuivel en eieren moeten eten om te zorgen dat je alle aminozuren (de bouwstenen van eiwitten) binnen krijgt.
Yehudith:
Klopt.
@Windigo: Van (room)ijs word ik juist heel erg misselijk, helemaal als ik geen trek heb. Dus dat is een leuke dikmaker, maar geen optie ;). Daarnaast heb ik diabetes en wil ik dat stabiel houden (want: kost energie en gewicht), en ijs laat het echt omhoog schieten. Vandaar liever noten, kaas, peulvruchten enzo.
spectrum:
Ik ontdekte het eiwitpoeder van Sunwarrior. Dit is een eiwitpoeder op basis van bruine rijst.
Deze zou geschikt zijn voor vegetariërs en veganisten.
In de lijst met ingrediënten staat cystine vermeld. Cystine blijkt dierlijk te zijn, vaak komt het van haar van varkens.
Ik schrok dat dit ook vaak als broodverbeteraar wordt toegepast.
Zijn er mensen die weten of cystine ook van plantaardige afkomst kan zijn of dat het toch alleen van dieren af komt?
spectrum:
Navraag leerde dat cystine ook in spirulina, soya en paranoten aanwezig is. Ik verneem graag of dit wel of niet correct is.
Eelco:
--- Citaat van: spectrum op 26 januari 2017, 16:01:40 ---Navraag leerde dat cystine ook in spirulina, soya en paranoten aanwezig is. Ik verneem graag of dit wel of niet correct is.
--- Einde van citaat ---
Waarom gebruik je eigenlijk eiwitpoeder? Als krachtvoer bij bodybuilden of zo? Eigenlijk heb je dat spul helemaal niet nodig.
Ik ken de wereld van de eiwitpoeders niet, maar vind het wel vreemd dat er na het "amino acid profile" de "other ingredients" komen. Ik neem op basis daarvan aan dat al die aminozuren puur worden toegevoegd - ze lijken te of beweren of suggereren in ieder geval sterk dat alle ingrediënten 'natural' zijn (wat inspeelt op de hype om 'chemie' te vermijden, al is zo'n eiwitpoeder per definitie geen 'natuurlijk voedsel'). Ah wacht, de 'main ingredients' van dit poeder worden wel genoemd: erwten, hennepzaad en gojibessen (hartstikke hip 'superfood' dus) en dat 'amino acid profile' is blijkbaar gebaseerd op die drie ingrediënten.
Cystine is de gefermenteerde vorm van cysteine. Zoals op Wikipedia staat en zoals te zien in de Keuringsdienst van Waarde wordt voor de industriële productie van 'natuurlijk' cysteine kippenveren en dieren- of ook mensenharen gebruikt. Omdat je theoretisch die veren of haren kunt krijgen zonder het dier (of mens) te doden, is die cysteine strikt genomen dus wel vegetarisch, maar niet veganistisch. Cysteine kun je ook synthetisch produceren, maar dat is een stuk duurder. Het resultaat is altijd hetzelfde chemische stofje.
Volgens Wikipedia komt cysteine ook voor in verschillende planten, maar daaronder worden erwten, hennepzaad en gojibessen (de hartstikke hippe ingrediënten van dit eiwitpoeder) niet genoemd. Maar we kunnen even verder zoeken: cystine (de gefermenteerde vorm) "is common in many foods such as eggs, meat, dairy products, and whole grains as well as skin, horns and hair." (aldus Wikipedia). Als je dan kijkt naar het profiel van hennep, dan zit daar in ieder geval cystine in.
Op basis van deze zoektocht zou je kunnen concluderen dat dat Sunwarriorspul inderdaad vegan kan zijn. Ze beweren zelf dat al hun ingrediënten natuurlijk zijn. Die cystine zou dus dan uit de hennepzaad moeten komen. 'Hemp protein' lijkt per definitie een natuurlijk product te zijn. Of er een maas in de wet is die toestaat cystine toe te voegen zonder het in het label op te nemen, weet ik niet, maar dit lijkt wel het geval te zijn (zie L-cystine).
Dus of je gelooft Sunwarrior op hun woord dat ze vegan zijn en alleen natuurlijke producten gebruiken, of je moet dat expliciet bij hen navragen.
Navigatie
[0] Berichtenindex
[#] Volgende pagina
[*] Vorige pagina
Naar de volledige versie