Vegetarisch - voor iedereen > Dieren, natuur & milieu
Publieke demonstraties of kleinschalige positiviteit?
Annemieke:
Ik weet niet hoor. Maar als ik dan hoor over de zuiveloffline actie bij het Zuivelbureau, dan denk ik: geen rendement.*
Voor de duidelijkheid: dit staat los van het onderscheid tussen vega's en vegans.
Ik vraag me af of het de tijd en energie wel waard is, om ergens halfnaakt met een spandoek te gaan staan.
Ik merk in mijn omgeving dat er niemand blijvend negatief is omdat ik vegetarier ben. Misschien heb ik wel geluk, maar het kan ook dat ik zelf een positieve houding heb t.o.v. eten. Ik zal nooit referen aan 'een lijk' als ik een stuk worst zie. En mensen vinden het leuk en lekker om bij me te eten. Ik denk dat de 'anti' houding vaak averechts werk en de 'pro' houding meer. Ik ben namelijk pro lekker eten. ;D
Wat denken jullie?
*ondanks die borsten
Monique:
--- Citaat van: Annemieke op 11 november 2005, 18:05:18 --- Ik denk dat de 'anti' houding vaak averechts werk en de 'pro' houding meer. Ik ben namelijk pro lekker eten. ;D
Wat denken jullie?
--- Einde van citaat ---
Dat is wel mijn ervaring. Dus ik ben ook een prootje. En de mensen die door mij vegetariƫr zijn geworden zijn dat geworden doordat ze zijn gaan nadenken door de antwoorden die ik heb gegeven op de vragen die vanuit hun eigen initiatief kwamen.
Sam:
Helemaal mee eens. Ik vertel mensen ook altijd dat ik ontzettend van lekker eten hou, en kan hele uitgebreide gesprekken hebben over lekkere recepten. Mensen reageren dan best vaak verrast, omdat ze vegetarier zijn associeren met niets lekkers mogen, en wel volkorendingen moeten eten. Ik kan me dus wel vinden in de stelling van "pro" in plaats van "anti" :)
Draek:
Er zijn meerdere wegen naar Rome.. je kan zowel met die pro houding iets doen of met de anti houding.
Het ligt ook aan het onderwerp in hoeverre je iets moet doen... bij demo's tegen dierproeven of tegen bont.. is de softe methode niet echt goed... daar is meer voor nodig..
Vegetarisme zelf moet je juist op een positieve manier brengen door te laten zien dat het ook lekker eten is. Die actie van laatst (op dezelfde dag als die antizuivelactie) waarbij men veganistische pannenkoeken uitdeelden in Utrecht was erg goed... laat je mensen meteen zien dat het anders kan en net zo lekker.
Ik vind dat als je tig jaar bezig bent met een soort ludieke acties en erg 'soft' de actie voert.. dat je dan moet concluderen dat het wellicht meer bereikt wordt op andere manieren.
Poek:
Het onderwerp suggereert een keuze die helemaal niet gemaakt hoeft te worden. Acties lijken me in ieder geval niet zinloos: kijk naar bont. Het wordt dan wel nog steeds gedragen, maar veel mensen zijn ertegen en dat heeft ongetwijfeld te maken met de acties tegen bont.
Navigatie
[0] Berichtenindex
[#] Volgende pagina
Naar de volledige versie