Vegetarisch - voor iedereen > Dieren, natuur & milieu

Publieke demonstraties of kleinschalige positiviteit?

<< < (5/16) > >>

Draek:
 ;D

J@n:

--- Citaat van: Dr@@kje op 12 november 2005, 23:40:12 ---Alleen geld geven en roepen dat je iets steunt is toch wel zwakjes vind ik.. als er nou van die 700.000-1.200.000 vegetariers eens gewoon tig mee doen met een actie.. dan zou dat pas echt iets laten zien.

--- Einde van citaat ---

Ja, dat bedoel ik, die opvatting dat je pas echt meetelt als vegetariër als je actievoert, al dan niet schreeuwend. Ik doe niks: ik geef geen geld, ik roep niet dat ik organisatie zus en me zo steun en ik vind daar helemaal niks mis mee. Integendeel, het is een heel gezonde opvatting om te denken: ik ben verantwoordelijk voor mijn eigen doen en laten en that's it. Ik hoef de wereld niet te veranderen. Daar word je uiteindelijk veel gelukkiger van.

J@n:

--- Citaat van: Lovelocker op 12 november 2005, 20:45:19 ---Me dunkt: een vegetarische website beginnen en beheren...dat valt bijna niet te overtroeven.

--- Einde van citaat ---

O, eh, maar dat doe ik alleen omdat ik het leuk vind om een goed lopende website te maken, niet omdat ik de mensheid tot het vegetarisme wil bekeren of een einde wens te maken aan 'de dierenholocaust'. Geen pretentieuze luchtfietserij voor mij.

Christiaan:

--- Citaat van: J@n op 13 november 2005, 05:08:01 ---
--- Citaat van: Dr@@kje op 12 november 2005, 23:40:12 ---Alleen geld geven en roepen dat je iets steunt is toch wel zwakjes vind ik.. als er nou van die 700.000-1.200.000 vegetariers eens gewoon tig mee doen met een actie.. dan zou dat pas echt iets laten zien.

--- Einde van citaat ---
Ja, dat bedoel ik, die opvatting dat je pas echt meetelt als vegetariër als je actievoert, al dan niet schreeuwend. Ik doe niks: ik geef geen geld, ik roep niet dat ik organisatie zus en me zo steun en ik vind daar helemaal niks mis mee. Integendeel, het is een heel gezonde opvatting om te denken: ik ben verantwoordelijk voor mijn eigen doen en laten en that's it. Ik hoef de wereld niet te veranderen. Daar word je uiteindelijk veel gelukkiger van.

--- Einde van citaat ---
Aan de andere kant heeft het ook wel wat hoor, in deze tijd nog ergens écht in kunnen geloven.

En deze keer ben ik eens niet alleen maar cynisch.

Draek:

--- Citaat van: J@n op 13 november 2005, 05:08:01 ---

--- Einde van citaat ---

--- Einde van citaat ---

Nou het heeft vooral te maken dat als iemand iets voor dieren wilt doen en vegetarier word dat je die mensen gewoon in grote getallen mist.. want je zou gewoon denken dat die ook gewoon meer met acties mee willen doen..
Nou jij doet ook heel wat eigenlijk hoor. Je hebt deze vegetarische site, waar je op jou manier toch helpt met promoten van vegetarisme. Is denk ook wel iets doen hoor.. ;)

Alleen die vegetariers.. wat het getal ook mogen zijn.. denken toch allemaal niet zo? Als je principieel bent ga je toch automatisch ergens voor demonstreren ofzo? Tenminste dat zou ik wel denken.. denkt iedereen dan zo van 'ik hoef de wereld niet te veranderen'.

Ik ga zelf niet uit dat ik alleen verantwoordelijk voor mijzelf ben. Maar ook voor het veranderen van omgeving.. net als andere mensen uit de geschiedenis zullen ook niet zo gedacht hebben, maar die waren natuurlijk zelf de dupe van de omgeving en dan wil je het natuurlijk veranderen. Maar waarom wil men dan niets veranderen als ze er zelf neit onder lijden?

Ik moet de wereld gewoon veranderen.. van deze wereld word ik namelijk niet zo gelukkig. En wat moet je anders doen? Zitten wachten totdat het leven voorbij is en je doodongelukkig leven achter de rug hebt gehad (en dan wellicht reincarneren op diezelfde wereld)? Zelfmoord gaan plegen (wat ik kan begrijpen.. maar niet doe omdat het niets helpt als je weer reincarneert op de zelfde wereld ;))? Of je gaat er gewoon iets voor doen! Zoals ik.

Maar dan zouden de vele vegetariers en veganisten dus niet erg ongelukkig zijn, waardoor ze denken dat ze gewoon lekker zelf vegetarisch/veganistisch leven en dan verder geen zorgen hoeven te maken. En dat komt dan vooral doordat ze er zelf niet door geraakt worden. Dat is dan een beetje dat zolang het niets met hun zelf te maken heeft dat ze er dan ook niet verantwoordelijk voor zijn? En dat ze zich dan maar niet verplicht voelen tot het helpen op andere manieren... dan snap ik ook verder niet het vegetarier of veganist zijn. Men eet geen vlees e.d. omdat het niet goed voelt.. en dan is het voor hun goed... een beetje hetzelfde als maar geld geven ergens aan om je geweten te sussen eigenlijk? Tenminste zo vat ik het nu dan een beetje op.. maar goed.. iedereen moet hetzelf weten, maar ik vind het jammer dat er zoveel mensen tegen dierenleed zijn, maar een klein deel jammer genoeg niet aan het front staan ;)

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

[*] Vorige pagina

Naar de volledige versie