Vegetarisch - voor iedereen > Dieren, natuur & milieu
Meer bomen de oplossing?
Anna:
Lovelocker ---> een beetje een warrig stukje van jou... ???
Dr@@kje, het zou fijn zijn als ze het wel hebben. Ik heb betaald via internet bankieren dus krijg geen factuur thuis. Maar als jij weet dat je een registratie nummer van de kamer van koophandel hebt gezien dan is dat genoeg hoor! Bedankt voor je reactie...
Draek:
Kvk nummer: 34124154
Ligfietsertje:
--- Citaat van: Lovelocker op 08 december 2005, 14:16:14 ---Anna ziet gij nog iets komen? Of: komt nooit weer terug: Kleine Johanna (dat heb ik dan weer, Poek: dat wordt weer kluts).
Bomen op schrale grond...mmmm, ik dacht van niet. In het algemeen gesproken dan. Bos is namelijk meestal de laatste fase van... (term kwijt)
Als je aan "onze" heide niets doet, wordt het pitriet...brandnetels....bos(o.a. berken)...zoiets. Water-moeras-verlanding-moerasbos(o.a. elzen) Enz. Het regenwoud zal ook pas weer komen na een lange periode.
--- Einde van citaat ---
Nogal een warrige post. Maar bos is voor het grootste deel van Europa (en zeker ook Belgiƫ en Nederland waar nog nauwelijks grote grazers leven) de laatste fase van successie (vegetatie-evolutie). Bos is dan ook voor het grootste deel van het Nederlandse en Belgische grondgebied met het huidige klimaat de climaxvegetatie met heel veel eik en berk.
Of in, voor de meeste beter verstaanbare bewoordingen, als je de natuur zijn gang laat gaan dan krijgen we bijna overal eiken- en berkenbossen en hier en daar (vochtige gebieden) nog wat andere bossen maar verdwijnt het grootste deel van de andere natuur. Heide, de meeste open landschappen, dennenbos (wat ook helemaal niet natuurlijk is) zou op termijn bijna allemaal verdwijnen.
Christiaan:
--- Citaat van: Ligfietsertje op 11 december 2005, 22:09:17 ---Of in, voor de meeste beter verstaanbare bewoordingen, als je de natuur zijn gang laat gaan dan krijgen we bijna overal eiken- en berkenbossen
--- Einde van citaat ---
Nee hoor, want dan heb je ook af en toe een bosbrandje...
Ligfietsertje:
--- Citaat van: Christiaan op 11 december 2005, 22:20:59 ---
--- Citaat van: Ligfietsertje op 11 december 2005, 22:09:17 ---Of in, voor de meeste beter verstaanbare bewoordingen, als je de natuur zijn gang laat gaan dan krijgen we bijna overal eiken- en berkenbossen
--- Einde van citaat ---
Nee hoor, want dan heb je ook af en toe een bosbrandje...
--- Einde van citaat ---
Natuurlijk, toch zou je nog steeds bijna overal eiken- en berkenbossen hebben met natuurlijk andere vegetatie op plaatsen waar in de laatste jaren een bosbrand was geweest. De meeste bosbranden zijn niet alles vernietigend, grote bomen overleven vaak kortdurende bosbranden en na een jaar of 10 heb je dus al terug een jong loofbos.
Maar vroeger waren er natuurlijk ook de grote grazers (oerrunderen, een paardensoort waarvan ik niet op de naam kan komen, elanden, veel meer herten dan nu, ...) die voor de nodige afwisseling in het landschap zorgden. En ook bevers veroorzaakten lokaal een behoorlijke kaalslag.
Dus ik ga niet beweren dat het vroegere landschap eenzijdig of saai was. Maar de meeste vegetatie was wel loofbos en dat zou bij het niet ingrijpen in de natuur nu ook nog het geval zijn.
En Belgiƫ (en ik vermoed ook Nederland) heeft enkel door menselijk ingrijpen heide en naaldbos, vegetatie die zou verdwijnen zonder menselijk ingrijpen.
Navigatie
[0] Berichtenindex
[#] Volgende pagina
[*] Vorige pagina
Naar de volledige versie