Vegetarisch - voor iedereen > Lekker gezond

Houdbaarheid etenswaren

(1/3) > >>

Monique:
Aangezien mijn privékeuken niet aan de HACCP-voorwaarden voldoet, stoei ik regelmatig met de houdbaarheid van (reeds geopende) produkten. Bijvoorbeeld: vorige week woensdag een bakje olijven bij de algerijnse winkel geschept. Die zat ik zo net dus even te snacken, totdat ik witte pluisjes (yuk schimmel!) waarnam in het bakje. Meteen weggekiept natuurlijk, en nu ervaar ik een misselijkheidseffect. Ben ik dat echt, of is het de suggestie omdat ik iets beschimmelds heb gegeten? En klopt het dat het nu al beschimmeld is?

In het algemeen heb ik moeite met bepalen of 'iets nog kan' (als er al schimmel op staat is het duidelijk natuurlijk). Hoe doen jullie dat met etenswaren?

Selly:

--- Citaat van: Modub op 12 december 2005, 18:14:40 ---In het algemeen heb ik moeite met bepalen of 'iets nog kan' (als er al schimmel op staat is het duidelijk natuurlijk). Hoe doen jullie dat met etenswaren?

--- Einde van citaat ---

Ik eet dingen altijd vrij vlug op, maar wellicht heb je hier wat aan (kijk ook links in de menubalk.

Aiko:
Ik doe zelf nooit zo aan houdbaarheidsdata. Als ik pluizigheid zie snij ik dat wel weg, het restand wordt gewoon achteloos verorberd. Zit het in het bakje maar niet op de olijven, dan houdt het mij niet tegen. Maar ik ben dan ook een lompe boer met een 'ach dat valt wel mee'-mentaliteit.

Ligfietsertje:

--- Citaat van: Aiko op 12 december 2005, 18:27:12 ---Ik doe zelf nooit zo aan houdbaarheidsdata. Als ik pluizigheid zie snij ik dat wel weg, het restand wordt gewoon achteloos verorberd. Zit het in het bakje maar niet op de olijven, dan houdt het mij niet tegen. Maar ik ben dan ook een lompe boer met een 'ach dat valt wel mee'-mentaliteit.

--- Einde van citaat ---

Daar kan je toch best een beetje met opletten (en zeker niet doen als je kinderen onder je hoede zou hebben).  Het is immers niet omdat je de uiterlijke zichtbare delen van een schimmel hebt verwijderd dat ook het mycelium is verwijderd en zeker niet de mogelijk reeds ontstane toxinen.

't Is wel zo dat ik denk dat in 'onze maatschappij' gemiddeld overdreven gestreefd wordt naar hygiëne en de wetgeving soms ook te veel doorschiet.  Wat uiteindelijk weerstandsverlagend werkt en de productie van bepaalde producten (b.v. sommige natuurkazen) onmogelijk maakt.

Nevyn:
Schimmel wegsnijden is inderdaad niet zo heel verstandig. Als het om harde etenswaren gaat, zoals harde kaas, dan kan het nog wel, maar zodra het wat zachter wordt, zit het vaak al overal.

Ik let zelf niet alleen maar op de houdbaarheidsdatum, maar ook/vooral op hoe het voedsel eruit ziet en ruikt en hoe lang de verpakking al open is. Dat laatste probeer ik m'n man ook steeds tevergeefs uit te leggen, dat de houdbaarheidsdatum geldt voor ongeopende verpakingen.......
Bij twijfel gooi ik het weg. En als er schimmel op zit ook  ;) Zo lomp en boers ben ik niet......

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

Naar de volledige versie