Vegetarisch - voor iedereen > Dieren, natuur & milieu

Wild

<< < (3/4) > >>

RvO:
Dat de grote predatoren en de grote grazers en de grote grazers met elkaar in een soort van natuurlijk evenwicht kunnen leven is een misverstand theorie, niet anders. Ik heb tenminste nog  nooit onderzoek gezien waarin dat is aangetoond. Ik heb voorbeelden gezien uit Afrika, Noord Amerika, Polen en Scandinavië.
(Maar ken je een goed gedocumenteerd voorbeeld,dan houd ik me aanbevolen.)

Ik vind overigens dat dit helemaal geen argument is voor of tegen jacht, of voor of tegen wild eten.

greet:
Is er trouwens zo ergens geen zoveeljaarlijks patroon?
Iets met marters, en het ene jaar zijn het er ongelooflijk veel, en hebben de weinige vossen veel eten. Volgend jaar veel vossen, eten bijna alle marters op. Volgend jaar, bijna geen marters, vossen leiden honger; verminderen in aantal. Volgend jaar kunnen marters terug vermeerderen enzovoort... Enfin, daar staat mij iets van bij.

--- Citaat van: MaartenP op 05 december 2011, 22:13:28 ---
Precies. In Nederland is helemaal geen natuur, dus regelt de boel ook zichzelf niet.

--- Einde van citaat ---
Ik snap wel dat de jacht noodzakelijk is som, om die reden, maar wat ik niet snap, is dat mensen daar plezier in kunnen scheppen. Maar ja, ik weekhartige vegetariër, natuurlijk... ::)

Over dat kweken en uitzetten, trouwens, in Nederland of België is dat onnozel, maar ik zag laatst een uitzending van Louis Theroux, en die heeft mijn gedachten over uitgezet wild en jacht in Zuid Afrika veranderd, nu ben ik zelfs een dikke voorstander. Echt de moeite om te bekijken, als die problematiek je interesseert.

MaartenP:

--- Citaat van: greet op 06 december 2011, 10:56:39 ---

--- Citaat van: MaartenP op 05 december 2011, 22:13:28 ---
Precies. In Nederland is helemaal geen natuur, dus regelt de boel ook zichzelf niet.

--- Einde van citaat ---
Ik snap wel dat de jacht noodzakelijk is som, om die reden, maar wat ik niet snap, is dat mensen daar plezier in kunnen scheppen. Maar ja, ik weekhartige vegetariër, natuurlijk... ::)

Over dat kweken en uitzetten, trouwens, in Nederland of België is dat onnozel, maar ik zag laatst een uitzending van Louis Theroux, en die heeft mijn gedachten over uitgezet wild en jacht in Zuid Afrika veranderd, nu ben ik zelfs een dikke voorstander. Echt de moeite om te bekijken, als die problematiek je interesseert.

--- Einde van citaat ---

Mijn argument is ook meer voor meer natuur van voor jacht :)

Die uitzending van Theroux vond ik trouwens echt triest, te rijke mensen die voor de lol op tamme leeuwen gaan schieten. Ja, echt heel leuk :(

RvO:

--- Citaat van: greet op 06 december 2011, 10:56:39 ---Is er trouwens zo ergens geen zoveeljaarlijks patroon?
Iets met marters, en het ene jaar zijn het er ongelooflijk veel, en hebben de weinige vossen veel eten. Volgend jaar veel vossen, eten bijna alle marters op. Volgend jaar, bijna geen marters, vossen leiden honger; verminderen in aantal. Volgend jaar kunnen marters terug vermeerderen enzovoort... Enfin, daar staat mij iets van bij.
--- Einde van citaat ---
In theorie is dat wel zo, maar in praktijk is dat nog nergens gevonden, bij mijn weten. Mogelijke redenen daarvoor zijn o.a.:

* werkelijke ecosystemen zitten veel ingewikkelder in elkaar. Zo zijn er bijvoorbeeld veel meer soorten, die op allerlei manieren invloed op elkaar hebben (voedselconcurrentie, parasieten, predator-prooi, concurrentie om schuilplaatsen, etc).
* invloed van het weer (vorst, sneeuw, droogte, etc.) en de variatie daarin van jaar tot jaar, maar ook binnen een jaar (droog voorjaar, natte zomer, of omgekeerd bijvoorbeeld). En de verschillende soorten reageren daar weer verschillend op.
* puur toevalMaar als je een serieuze bron hebt hoor ik het graag.

Klein detail: een vos eet eigenlijk geen marters, maar: "... meestal kleine en middelgrote prooidieren, zoals grote kevers, muizen en andere knaagdieren, konijnen, hazen, vogels en eieren, regenwormen en egels. Ook vruchten en bessen (vooral bramen) worden gegeten, evenals aas, placenta's en afval. ..." Bron wikipedia.

Aanvulling: een simpele theorie: http://nl.wikipedia.org/wiki/Lotka-Volterravergelijking#Oplossingen

greet:

--- Citaat van: MaartenP op 06 december 2011, 12:27:00 ---
Die uitzending van Theroux vond ik trouwens echt triest, te rijke mensen die voor de lol op tamme leeuwen gaan schieten. Ja, echt heel leuk :(

--- Einde van citaat ---
Dat vind ik ook triest, die jagers, maar je moet toegeven dat het voor de mens en het wild in het algemeen nu veel beter is als dat het ervoor was...

--- Citaat van: RvO op 06 december 2011, 17:19:05 ---
Aanvulling: een simpele theorie: http://nl.wikipedia.org/wiki/Lotka-Volterravergelijking#Oplossingen

--- Einde van citaat ---

Ha, zoiets had ik inderdaad gehoord, het was dus een zaak van klok/klepel in mijn hoofd...

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

[*] Vorige pagina

Naar de volledige versie