Vegetarisch - voor iedereen > Dieren, natuur & milieu
Wild
RvO:
--- Citaat van: greet op 06 december 2011, 10:56:39 ---Ik snap wel dat de jacht noodzakelijk is som, om die reden, maar wat ik niet snap, is dat mensen daar plezier in kunnen scheppen. Maar ja, ik weekhartige vegetariër, natuurlijk... ::)
--- Einde van citaat ---
Een terreinbeheerder heeft m.i. wel degelijk opties t.a.v. wildbeheer. De twee uitersten:
* Aantallen wild precies op het niveau houden dat de beheerder wil. Komen er meer, dan ga je afschieten of wegvangen. Voorbeeld zwijnen op de Veluwe en ganzen in Hollland en Friesland.
* Helemaal niets doen. Komen er dan teveel grazers, dan sterft een deel aan bijv. voedseltekort. De aantallen grazers, predatoren en planten zullen dan veel variëren van jaar tot jaar. En veel mensen zien liever niet dat er dieren een natuurlijke dood sterven (zie o.a. de discussie in NL over Oostvaardersplassen.). Allerlei tussenvormen zijn natuurlijk ook mogelijk. En niet elke optie is overal toepasbaar. Type beheer moet altijd afgestemd op het type terrein, oppervlak terrein, doelstelling van de beheerder etc.. Zo worden zeehonden in de waddenzee anders beheerd dan herten in de Ardennen.
Enelya:
Volgens mij bestaat er wel een natuurlijk evenwicht in Nederland. Het is alleen of je inderdaad wilt dat er dieren aan hongersnood sterven, je landbouwgrond aantasten, er soms soorten verdwijnen of heel veel zijn van een soort.
Wat ik mij afvroeg, is het eten van wild niet beter dan 'normaal' vlees? Wat vinden jullie
Sedna:
Ik ben er niet voor om dieren af te schieten maar ze hebben wel een beetje gelijk. Maar dat komt ook door de mensen. We hebben de wolven uit Nederland verjaagd. Dus de balans is weg uit de natuur. De herten en zwijnen hebben geen natuurlijke vijand meer hier door. Wel goed nieuws er schijnt wolven weer te wonen bij de grens Nederland – Duitsland. Dus als de wolf weer terug zou komen is dat afschieten ook niet meer zo nodig.
RvO:
--- Citaat van: Sedna op 07 december 2011, 20:32:35 ---...De herten en zwijnen hebben geen natuurlijke vijand meer hier door. Wel goed nieuws er schijnt wolven weer te wonen bij de grens Nederland – Duitsland. Dus als de wolf weer terug zou komen is dat afschieten ook niet meer zo nodig.
--- Einde van citaat ---
Helaas ik vrees dat het niet zo werkt. Het is een veel gehoord verhaal theorie: grote roofdieren introduceren en de populatie van herten en zwijnen blijft laag.
Maar in praktijk is die theorie - bij mijn weten - nog nergens aangetoond. Meestal krijgen de prooidieren sneller jongen dan de wolven kunnen eten. ;)
Ow ja, wolven in NL lijkt me prachtig, begrijp me niet verkeerd en ik wordt ook niet vrolijk van de jacht.
PS. Ooit zag ik een video op internet waarin dit duidelijk werd uitgelegd, maar die kan ik !@@$%& niet meer vinden.
Toch gevonden :D : http://www.sg.uu.nl/2011/03/22/beelden-van-mens-en-natuur. Inhoud kort: hoe past "ons" natuurbeeld bij de huidige wetenschap. Ik vind hem wel af en toe onnodig provocerend, maar hij brengt het goed.
Als je niet heel het verhaal wilt horen; het gedeelte van ca. minuut 23 tot ca. minuut 34 heeft direct te maken met wat gezegd is in deze draad.
Navigatie
[0] Berichtenindex
[*] Vorige pagina
Naar de volledige versie