Vegetarisch - voor iedereen > Dieren, natuur & milieu
Wild
Ligfietsertje:
Ik weet dat er soms 'wild' wordt uitgezet om dit later weer af te schieten, iets wat niets te maken heeft met het op peil houden van wildstand. Maar als er geen sprake is van uitgezet wild dan is het verhaal niet noodzakelijk onwaar.
Het is immers niet zo dat de natuur alles zelf regelt, en zeker niet noodzakelijk op een nette en diervriendelijke manier. Zo zijn in het grootste deel van Europa geen grote predators meer. Zij hielden vroeger het aantal grote grazers op peil. Herten, reeën, wilde zwijnen hebben echter geen natuurlijk vijanden meer. Hierdoor kan in bepaalde gebieden overpopulatie ontstaan.
Natuurlijk blijft overpopulatie niet duren.
De populatie zal verkleinen door voedseltekort (sterven aan voedseltekort is geen prettige dood) of door ziektes bij de individuen die zwak zijn geowrden, b.v. door voedseltekort. Een snelle dood en een grondige natuurlijke selectie door het ingrijpen van predators is echter onbestaande.
Bovendien kan het voor sommige diersoorten inderdaad zijn dat ze in conflict komen met mensen, al lijkt me dat probleem in dit geval wel overroepen of onbestaande.
Maar het is ook goed mogelijk dat voor dat de populatie begint te verkleinen er door overbegrazing heel grote schade wordt aangericht, zo'n grote en definitieve schade dat de gehele populatie van de grazers in de problemen komt.
In zo'n gevallen 'werkt' de natuur dus helemaal niet meer voldoende zelfregulerend en kan je de vraag stellen of een zeer doordachte jacht niet diervriendelijker is dan de dieren te laten sterven aan voedselgebrek.
(Ik twijfel er niet aan dat dit argument ook vaak ten onrechte wordt gebruikt door jagers maar daaruit kan men nog niet concluderen dat dit argument nooit klopt.)
Ik woon in de buurt van een natuurgebied waar er sinds enkele jaren terug grote grazers rondlopen die 'hun gang mogen gaan'. Als er niet af en toe geselecteerd zou worden (wat daar trouwens niet via jacht gebeurd, de dieren worden gevangen en dan geslacht) dan zou er onvermijdelijk een overpopulatie ontstaan met overbegrazing en hongersnood tot gevolg. In zo'n situatie neemt de mens de plaats in van de grote predators.
Hizikigrrrl:
Hehehe:
RvO:
--- Citaat van: Ligfietsertje op 19 december 2005, 23:22:09 ---Ik weet dat er soms 'wild' wordt uitgezet om dit later weer af te schieten, iets wat niets te maken heeft met het op peil houden van wildstand.
--- Einde van citaat ---
Dat is al een hele tijd verboden. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat het echt niet meer gebeurd.
MaartenP:
--- Citaat van: Ligfietsertje op 19 december 2005, 23:22:09 ---
Het is immers niet zo dat de natuur alles zelf regelt, en zeker niet noodzakelijk op een nette en diervriendelijke manier.
Ik woon in de buurt van een natuurgebied waar er sinds enkele jaren terug grote grazers rondlopen die 'hun gang mogen gaan'. Als er niet af en toe geselecteerd zou worden (wat daar trouwens niet via jacht gebeurd, de dieren worden gevangen en dan geslacht) dan zou er onvermijdelijk een overpopulatie ontstaan met overbegrazing en hongersnood tot gevolg. In zo'n situatie neemt de mens de plaats in van de grote predators.
--- Einde van citaat ---
Precies. In Nederland is helemaal geen natuur, dus regelt de boel ook zichzelf niet.
Lapzwans:
--- Citaat van: Ligfietsertje op 19 december 2005, 23:22:09 ---(wat daar trouwens niet via jacht gebeurd, de dieren worden gevangen en dan geslacht)
--- Einde van citaat ---
Dat vind ik nog veel schrijnender dan ze afschieten.
Navigatie
[0] Berichtenindex
[#] Volgende pagina
[*] Vorige pagina
Naar de volledige versie