Vegetarisch - voor iedereen > Lekker gezond

Nieuw energielogo

(1/4) > >>

Gretz:

--- Citaat ---Nieuwe calorieaanduiding op voeding
AMSTERDAM Op levensmiddelenverpakkingen komt een nieuw energielogo. Daarop is in één oogopslag te zien hoeveel calorieën in het voedsel zitten.

Het logo geeft de hoeveelheid calorieën aan per portie: per stuk of per pak. Dat is gemakkelijker dan een aanduiding per 100 gram, zoals nu op de verpakkingen staat.

De invoering van het logo is een gevolg van het Convenant Overgewicht dat een aantal organisaties heeft afgesloten en waarin mensen ook worden aangespoord om meer te bewegen. Het nieuwe logo is gisteren gepresenteerd en verschijnt over een paar weken in de winkels.
--- Einde van citaat ---

Bron: www.nos.nl

Is het iets, deze nieuwe energiesticker? Het schijnt zelfs dat de AH de sticker gaat boycotten, en eigen stickers gaat gebruiken, groene klavertjes. En wat ik ook raar vind, is dat het over kilocalorieën gaat. Ik dacht altijd dat dat een maat van vroeger was en men nu toch vooral in kilojoules rekende. Het scheen ofzo dat kilojoules makkelijker te gebruiken was. Maar nu hebben ze het weer over calorieën. ??? Weet iemand hoe dit eigenlijk precies zit?

Macka:
Het verschil tussen kilocalorieen en kilojoules is gewoon een omrekenfactor (iets van kc x 4,2= kj geloof ik, maar daar kan ik naast zitten).
Tsja, per portie, daar heb ik altijd zo mijn vraagtekens bij. Wat is bijvoorbeeld een portie chips? Als het in een minizakje zit is het nog wel duidelijk, maar als het uit een gezinszak komt kan ik je vertellen dat mijn porties meestal groter zijn een minizakportie  ;)
Voor mensen die een beetje moeite hebben met cijfermatig denken is het misschien wel wat, maar ik moet zeggen dat ik erg benieuwd ben welke producten allemaal een groen klavertje gaan krijgen...

Hizikigrrrl:
Kilocalorieen is juist de meer gangbare maat voor consumenten.

Ik vind het een uitstekend idee dat ze de kcal aangeven per portie. De meeste mensen hebben er geen idee van hoeveel kcal er in een zak(je) chips zit en zo worden ze iets meer met hun neus op de feiten gedrukt. Moeten ze wel eerst het etiket lezen...

Indira:
in de Volkskrant stond vandaag een kort artikel over het logo. AH boycot het en heeft een eigen klavertje ingezet.

Gretz:
Ja, dat las ik. ;) Ik vind het ook wel redelijk goed bedacht. Maar ik denk dat als je echt op de energiehoeveelheden wilt letten, je ook wel alles per 100 gram kunt gaan vergelijken en daarmee gaan rekenen. Maar goed, ik ben benieuwd hoe dit afloopt...

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

Naar de volledige versie