Vegetarisch - voor iedereen > Lekker gezond
2 ons groente en 2 stuks fruit: halen jullie dat?
Hizikigrrrl:
Ik krijg het erg glad iig, en ik heb geen superdeluxe blender. Gewoon een paar minuten op volle kracht laten draaien.
Schanulleke:
Ik had afgelopen weekend de volgende mail naar het voedingscentrum gestuurd:
Geachte mevrouw, heer,
Ik heb een paar vragen over groentesap. Op uw website lees ik dat groenten niet vervangen kunnen worden door groentesap. Geldt dat alleen voor sap dat je in de winkel koopt (dat bewerkt, verhit enz. is) of ook voor versgeperst groentesap dat ik zelf maak m.b.v. een sapcentrifuge? (Het is mij duidelijk dat er in groentesap minder vezels zitten dan in niet-geperste groente.) Hoe zit het met de andere voedingsstoffen in groente (vitaminen, mineralen, bioactieve stoffen)? Zitten die wel in het zelfgeperste sap of blijven die ook grotendeels achter in de pulp? En kunnen diverse soorten groenten zonder problemen met elkaar gecombineerd worden in het sap, al dan niet met diverse soorten fruit? Of zijn er combinaties die niet aan te raden zijn, bijvoorbeeld omdat dat de opname van bepaalde voedingsstoffen zou remmen?
Alvast bedankt voor uw reactie.
Met vriendelijke groeten,
XXX
Vandaag had ik een reactie:
Beste mevrouw XXX,
Bedankt voor uw mail.
Wanneer u zelf groentesap maakt en de gehele groente in het sap verwerkt, dan is deze sap gezond. Vaak bevat groentesap minder voedingsstoffen omdat niet de gehele groente in de sap verwerkt is. De groentesap uit de winkel kan ook nog andere ingrediƫnten bevatten zoals water en zout. Dat maakt de groentesap ook minder geschikt als groentevervanger.
Het pulp bevat zeker ook voedingsstoffen. Voedingsstoffen zitten in de gehele groente, dus ook in de schil. Als u het pulp niet eet, dan krijgt u iets minder voedingsstoffen (zoals bioactieve stoffen) binnen. Dit kunt u oplossen door na het mixen het pulp door het sap te mengen.
U kunt gerust alle soorten groenten en fruit met elkaar combineren. Als u varieert met groenten en elke dag 200 gram groente eet, dan krijgt u al het goede van groente binnen.
Ik concludeer hier sowieso uit dat zelfgeperste groentesap te prefereren is boven groentesap uit de winkel. Verder ben ik (aangenaam ;D)verrast dat er staat dat je slechts "iets minder" voedingsstoffen binnen krijgt als je de pulp niet eet. Kennelijk gaan er niet dramatische hoeveelheden voedingsstoffen mee in de pulp. En die tip van de pulp door het sap mengen vind ik ook het uitproberen waard. Had ik nog niet aan gedacht. Toch blij dat ik even gemaild heb. :D
Kom maar op met die twee ons groente en twee stuks fruit per dag! :hungry:
LelleL:
Wow!
Slimme zet, die mail. En errug informatief.
Zo maar effe een sapje doen dan:yummie:
Sam:
Deze draad ook maar even uit het stof trekken naar aanleiding van dit nieuwsberichtje over vierdaagselopers vandaag:
http://www.nu.nl/gezondheid/4172930/vierdaagselopers-eten-opvallend-gezond.html
Ik vind eigenlijk niet dat ze opvallend gezond eten, 2/3 haalt het minimum van 200 gram groente per dag niet. Ze eten iets meer groente dan een niet-vierdaagseloper, 160 gram per dag in plaats van 123 gram, maar dat is toch echt maar een klein beetje? 160 gram spinazie of andere gezonde bladgroente op je bord zie je niet eens liggen.
Sinds ik een slowjuicer heb is mijn groente- en fruitconsumptie wel flink gestegen. Ik had dus in 2009 nog wel wat twijfels over hoe gezond groentesap zonder pulp was, maar ben daar toch van teruggekomen. Belangrijkste reden is dat ik het sap drink naast zo'n 350 gram groente per dag bij de avondmaaltijd, dus het is niet in plaats van, maar extra erbij.
Monica:
Ik vind 160 gram groente inderdaad nog steeds bedroevend laag. Wij zijn echte groenteliefhebbers en eten met drie personen vaak rond een kilo groente bij de avondmaaltijd. Het ligt er natuurlijk een beetje aan wat voor een groente en of het rauw of gaar is, maar groente is het hoofdbestanddeel en de rest is erbij.
Navigatie
[0] Berichtenindex
[#] Volgende pagina
[*] Vorige pagina
Naar de volledige versie