Vegetarisch - voor iedereen > Lekker gezond
2 ons groente en 2 stuks fruit: halen jullie dat?
Indira:
dat komt door het zuur... het is idd niet zo goed voor je glazuur. maar eigenlijk zit in veel eten zuur. in ieder geval een uur wachten voordat je evt je tanden poetst
scarabee:
Ik denk niet dat ik de norm haal. Ik eet meestal 1 of 2 stuks fruit per dag, maar niet altijd. Soms een sapje.
De groentenorm haal ik alleen als ik aardappels eet, maar meestal eet ik een roerbakgerecht met rijst of pasta oid. Denk niet dat de roerbakgroenten de 2 ons halen. (ik tel aardappelen niet als groente hoor, maar bij aardappelen eet ik gewoon meer groente)
Maar goed, ik moet toch al niet veel hebben van zo'n voorgeschreven norm. Melk is ons ook door de strot geduwd met zulke campagnes, kip eten word je ook te pas en te onpas ingepeperd. Niet omdat het allemaal zo gezond is maar omdat er vooral een markt voor moet blijven bestaan.
Groente en fruit zijn natuurlijk gezond maar er zijn wel kanttekeningen bij te plaatsen. Als je meer natuurlijk wilt leven eet je groente en fruit van het seizoen en uit je eigen streek. Daarmee valt het tropisch fruit een groot gedeelte van het jaar al af. Sinaasappels werken bijvoorbeeld verkoelend (vandaar ook dat ze in warme streken groeien) en dat is niet wat je 's winters nodig hebt.
Verder is het volgens mij inderdaad zo dat je beter de hele vrucht kunt eten dan alleen het sap. Ook eet ik geen fruit na de maaltijd omdat het sneller verteert dan de rest van het eten.
Gabs:
fruit na de maaltijd valt mij ook niet goed... dan krijg ik buikpijn of een erg opgezette buik.
Jippia:
Dat komt doordat de suikers in het fruit gaan gisten met het voedsel dat al in de maag zit.
Ik kom over het algemeen aardig aan mijn 2 ons groente en 2 stuks fruit. Ik neem altijd minstens drie stuks fruit mee naar kantoor: meestal een appel, een sinaasappel en wat ik nog meer heb, bijvoorbeeld een trosje rode of blauwe druiven. Om tien uur en om drie uur ga ik dan aan het fruit. 's Middags in de trein terug eet ik meestal mijn sinaasappel. 's Morgens drink ik altijd een beker sinaasappelsap en tussen de middag ook.
Bij gekookte groente reken ik altijd ruim een pond per twee personen. Mijn man en ik eten veel groente. Ik ben geen aardappeleter, maar als je die meetelt, eten we per keer twee tot drie aardappelen per persoon. Soms doe ik daar ook nog sla bij. Ik eet alleen niet zoveel rauwkost. Het komt er gewoon niet van en ik ben nog aan het nadenken over een manier waarop ik het in mijn dagschema kan opnemen. In Apeldoorn hebben ze sinds kort een AH to Go op het station en ik ga daar wel eens naar binnen (als ik via het hoofdstation reis) voor een zakje snoepgroente (worteltjes of worteltjes en komkommer). Dat is toch weer 100 gram.
Wij eten ook af en toe potgroente, maar bij ons gaat er een grote pot (dus van 720 gram) door als we met z'n tweeën zijn. Roerbakgroenten heb je in de diepvries in verschillende hoeveelheden. Een zak van 750 gram bij de Lidl is genoeg voor ons tweeën, hoewel ik vermoed dat die eigenlijk voor vier personen bedoeld is. En bij Jumbo heb je zakken diepvriesgroente van een kilo. Dat is dan voor twee dagen. Door pasta of bij rijst hanteer ik dezelfde hoeveelheden. Het is dan meer groente dan pasta en dat vind ik een gezondere verhouding.
Mirjam
Sarake_1:
momenteel kom ik makkelijk aan mijn 2 stukken fruit per dag, gisteren at ik nog 4 appels :)
Hoewel ik groenten ook wel graag eet, kom ik daar amper aan de gevraagde porties...
Navigatie
[0] Berichtenindex
[#] Volgende pagina
[*] Vorige pagina
Naar de volledige versie