Vegetarisch - voor iedereen > Dieren, natuur & milieu
Hoe ver ga jij in het maken van keuzes?
LelleL:
Als het individu niet uitmaakte zou je ook niet hoeven stemmen. Om maar een dwarsstraat te noemen,
Kijk naar hoe ingeburgerd het al is om vegetarier te zijn. Elk restaurant heeft wel een aantal alternatieven.
Als ik zie hoeveel begrip mijn omgeving nu heeft in vergelijking met een aantal jaren terug dan zie je zeker dat het wel uitmaakt.
Kiwi:
En trouwens, zelfs als het niet uit zou maken zou ik nog geen vlees willen eten. Omdat het voor mij persoonlijk wèl uitmaakt!
mirandaaatje:
--- Citaat van: Kiwi op 24 maart 2010, 19:44:19 ---Als iedereen zo zou denken zou het inderdaad niet uitmaken. Er veranderen wel degelijk dingen, al merk je het misschien niet meteen. Voorbeeldje: vroeger kon je in elke supermarkt legbatterij-eieren kopen. Dat kan nu niet meer; er zijn nu alleen nog scharrel-, vrije uitloop- en bio-eieren te koop.
--- Einde van citaat ---
Legbatterij eieren zijn te herkennen aan een merkteken, meestal een draadkooi afdruk, die met een uv lamp oplicht. Nog niet zo lang geleden was er op tv bij een consumentenprogramma een test, met scharrel eieren en bio eieren enzo. Toen bleek dat de helft van alle vermeende niet-legbatterij-eieren toch uit een legbatterij komen, dus dat die niet meer (officieel) verkocht worden, klopt dus niet. Daarnaast bestaan er nog alijd legbatterijen, dus waar gaan die eieren heen? Je kan niet altijd geloven wat er op een verpakking staat helaas.
--- Citaat van: cbf ---Zo slaagde Wakker Dier erin om jaarlijks meer dan 4 miljoen kippen een ellendig leven in een kooi te besparen. Na het grote
succes bij de supermarkten richtte Wakker Dier zich tot de eierverwerkende industrie: de koekjes-,
mayonaise- en pastafabrikanten waren aan de beurt. Om de eierleveranciers van de supermarkten in
de gaten te houden werd de 'Scharrelpolitie' geïntroduceerd, die in winkels eieren controleert
op de juiste stempels en legbatterijsporen. Door eieren tegen ultravioletlicht te houden worden
namelijk sporen zichtbaar van het draadgaas dat in de legbatterij gebruikt wordt.
--- Einde van citaat ---
--- Citaat van: wakker dier ---Het leven van een legkip
42% van de 45 miljoen legkippen in ons land zit nog steeds in legbatterijen: een barbaarse en inmiddels gelukkig steeds minder geaccepteerde huisvesting. De “kooikip” leeft anderhalf jaar lang op anderhalf A4’tje.
--- Einde van citaat ---
Kiwi:
--- Citaat van: mirandaaatje op 24 maart 2010, 21:45:20 ---Daarnaast bestaan er nog alijd legbatterijen, dus waar gaan die eieren heen?
--- Einde van citaat ---
Die worden dus in koekjes, sauzen e.d. gestopt. Onzichtbaar.
Maar daar gaat het nu niet om volgens mij. Jij beweert dat het niet uitmaakt als je als eenling geen vlees eet, en daar ben ik het dus niet mee eens. Als je niets doet verandert er sowieso niets.
Kiwi:
Overigens is de tekst die je nu aanhaalt als 'bewijs' uit 2005. Het is inmiddels 2010.
Navigatie
[0] Berichtenindex
[#] Volgende pagina
[*] Vorige pagina
Naar de volledige versie