Vegetarisch - voor iedereen > Lekker gezond
Vegetarisch om eetstoornis te maskeren
J@n:
Een opvallende quote uit VoedingsMagazine:
"Kennis van de risicofactoren is van belang voor vroegtijdige onderkenning, diagnostiek en preventie. Als ouders, docenten, huisartsen en kinder- en jeugdartsen kennis hebben van de meest voorkomende risicofactoren zijn zij meer alert op de (mogelijke) ontwikkeling van een eetstoornis. Algemene risicofactoren zijn onder meer: gebrek aan zelfvertrouwen, depressiviteit, emotionele geremdheid, (sociale) faalangst, perfectionisme, negatieve lichaamsbeleving en aanhoudende angst om dik te worden. Bij kinderen en adolescenten kan het volgen van een vegetarisch dieet een methode zijn om anorectisch eetgedrag te maskeren."
http://www.voedingsmagazine.nl/artikel.asp?id=748&uitgaveid=49
linz:
Ik hoop niet dat ik hier teveel mensen mee voor het hoofd stoot, maar ik weet uit ervaring dat vegetarisme op zichzelf al een eetstoornis kan zijn.
Gelukkig niet levensbedreigend, tenzij als het doorslaat in vergevorderde orthorexia.
Ik werd vegetariƫr in mijn puberteit en voldeed aan alle risicofactoren uit het artikel dat J@n, behalve dan de angst om dik te worden.
Het is een manier om controle te hebben.
Je stelt jezelf duidelijke grenzen, legt beperkingen op en het geeft voldoening om te merken dat je dat kunt volhouden.
Bij mij was het een onderdeel van een obsessief-compulsieve stoornis, maar daar kwam ik pas achter toen ik 32 was...
Mariek:
Ik voldoe ook aan een heel aantal van de risicofactoren die J@n noemt. En ik ben vegetarier geworden in een periode dat er een aantal dingen (vooral op studiegebied) niet lekker liepen. Maar ik denk niet dat die zo veel met elkaar te maken hebben. Anders was ik vast nog verder gegaan, maar daar heb ik nooit behoefte aan gehad.
Of ik overtuigend vegetarier ben, daar ben ik niet van overtuigd. Ik ben wel gestopt vanwege 'de diertjes' en het idee iets wat ooit levend was op te eten, maar daar ben ik nu niet meer mee bezig. Als ik moet opnoemen waarom ik geen vlees eet, is dat ook niet eens van de eerste dingen die ik zal noemen, dan ga ik het nu op gezondheid gooien (en daar is in de tussenliggende tijd ook wel een reden voor gekomen).
bloempjuh:
Best eng om te lezen inderdaad. Ik ben nogal control-freak en heb ook een soort anorectische periode doorgemaakt toen ik al vegetarisch at. Intussen eet ik wel normaal, maar weet mezelf altijd dingen te ontzeggen.
novo:
Er wordt vaker een verbinding gelegd tussen vegetarisme en een eetstoornis (nog sterker bij veganisme). Vegetarisme kan inderdaad gebruikt worden in een eetstoornis, maar die stoornis gaat zoveel verder dan dat. Het eten en gedrag zijn zo verstoord dat het vegetarier zijn het echt niet meer maskeert.
Je moet wel eerlijk naar jezelf toe zijn over de redenen van je vegetarisch eten. Bij twijfel moet je bedenken of het verder gaat dan dat, of je er last van hebt en dan de keuze maken of je het wilt aanpakken.
Navigatie
[0] Berichtenindex
[#] Volgende pagina
Naar de volledige versie