Vegetarisch - voor iedereen > Lekker gezond
Vegetarisch om eetstoornis te maskeren
Ligfietsertje:
Voor zover ik weet (maar ik geef toe dat ik me er nooit heb ingelezen) is anorexia een fenomeen dat enkel voorkomt in bepaalde culturen waaronder de 'moderne westerse cultuur' en is het in onze cultuur dus een redelijk recent fenomeen.
Het eerste bewijst op zich natuurlijk niets, want genetisch zijn de mensen in de diverse culturen niet gelijk aan elkaar, ook gemiddeld niet.
Maar in combinatie met het tweede, namelijk dat het een recent fenomeen is, is dit wel voldoende reden om aan te nemen dat de grote oorzaak te vinden is in de maatschappij en/of opvoeding. Genetisch verschilt de huidige 'anorexia-generatie' immers nauwelijks van zijn/haar overgrootouders.
Natuurlijk kan genetische aanleg een grote rol spelen in de gevoeligheid voor het ontwikkelen van anorexia, het kan echter (als mijn veronderstelling dat anorexia een 'welvaartsziekte' is) niet anders dan dat anorexia te wijten is aan 'cultuureigen fenomenen'.
Dit kunnen psychologisch fenomenen zijn maar ook fysieke fonomen waarbij onze levenswijze ons gevoeliger maakt voor de 'ziekte anorexia'.
linz:
--- Citaat van: Draakje op 26 juni 2006, 23:27:31 ---Wat moet ik bedenken bij een obsesssief compulsieve stoornis?
--- Einde van citaat ---
OCS. Het hebben van dwanggedachten en daardoor uitvoeren van dwanghandelingen.
Als wellicht begrijpelijke voorbeelden: heel veel keer achter elkaar controleren of het gas uit is door de gaspitten te tellen, of tegen de deurknop duwen om te contoleren of de deur wel op slot is.
Dit om allerlei achterliggende angsten 'onder controle' te hebben.
Maar het uit zich ook in voor normale ;) mensen meer onbegrijpelijke 'rituelen'.
Draek:
Oh dat.. hebben wel veel mensen denk ik toch. Ik check nadat ik een deur opslot gedaan heb ook soms tot 2 keer toe of het dicht was. Maar er zullen ook wel ergere vormen zijn :)
Of ingredientenlijstjes 3 of 4 keer doorlezen ;)
Maar hoe komt vegetarisme dan als onderdeel van die stoornis? Die link kan ik even niet maken daarin.
Is dat vanwege de de controledrang die je hebt?
linz:
Ja, het gaat wel behoorlijk veel verder dan dat.
Ik gaf die voorbeelden juist omdat veel mensen (net zoals jij) deze min of meer herkennen dan een beetje kunnen begrijpen waarover het gaat.
Maar bij ocs is neemt het ondraaglijke proporties aan.
Je probeert controle over van alles te hebben. De deur op slot doen kan zich uitbreiden tot een ritueel van een uur bijvoorbeeld...
Vegetarisme/ orthorexia hoorde voor mij bij de stoornis.
Controle over alles wat ik at, alle ingrediƫnten van een product willen weten, inderdaad etiketten controleren, alle E-nummers kennen, zo 'goed' mogelijk je aan je eigen regels/rituelen houden, zo gezond mogelijk leven om enge ziektes te voorkomen, en zo kan ik nog wel even doorgaan.
Dit alles als een soort houvast in een leven dat voor de rest overhoop ligt.
Klinkt allemaal wel heavy als ik het zo opschrijf.
Optimistisch einde aan deze post: :)
Met behulp van een psycholoog heb ik vorig jaar keihard gewerkt,
en inmiddels ben ik 'genezen' verklaard :cheer:
Niet dat ik ooit helemaal van mn ocs afkom, maar ik ken nu alle valkuilen en alle achterliggende angsten, en het belemmert me niet meer in mn dagelijks leven.
bambi:
--- Citaat van: Ligfietsertje op 27 juni 2006, 16:50:35 ---Voor zover ik weet (maar ik geef toe dat ik me er nooit heb ingelezen) is anorexia een fenomeen dat enkel voorkomt in bepaalde culturen waaronder de 'moderne westerse cultuur' en is het in onze cultuur dus een redelijk recent fenomeen.
...
Het eerste bewijst op zich natuurlijk niets, want genetisch zijn de mensen in de diverse culturen niet gelijk aan elkaar, ook gemiddeld niet.
....
Natuurlijk kan genetische aanleg een grote rol spelen in de gevoeligheid voor het ontwikkelen van anorexia, het kan echter (als mijn veronderstelling dat anorexia een 'welvaartsziekte' is) niet anders dan dat anorexia te wijten is aan 'cultuureigen fenomenen'.
...
--- Einde van citaat ---
ik heb mij redelijk ingelezen en volgens mij komt anorexia niet alleen in de westerse maatschappij voor, is het geen recent verschijnsel, en neemt het 'lijnen' toe maar echte anorexia niet.
Navigatie
[0] Berichtenindex
[#] Volgende pagina
[*] Vorige pagina
Naar de volledige versie