Vegetarisch - voor iedereen > Dieren, natuur & milieu

Aldi&Lidl uitbuiters van de aarde?

<< < (3/7) > >>

Odi_77:
Het is een eigen keuze, handel is uiteindelijk altijd commercieel. Als je mensenrechten en dierenrechten belangrijk vind kun je je toeleggen op bijv. Max Havelaar producten of de meeste spullen uit een natuurwinkel, dat maakt echt wel een verschil met Aldi en Lidl. Daarbij kun je natuurlijk ook je lokale economie ondersteunen door bij je lokale biologische boerderij / natuurwinkel te kopen. En verschil tussen AH producten en Aldi kun je toch wel proeven lijkt me...

Sam:
Er is qua smaak vaak geen verschil tussen de AH en Aldi/Lidl producten is mijn ervaring. Aangezien er veel uit dezelfde fabriek komt is dat ook niet zo raar.

Aldi en Lidl hebben een minder breed assortiment, en met name het hele biologische segment dat AH levert, ontbreekt daar. Je kunt dus niet kiezen voor de milieuvriendelijkere variant. Je impact op de aarde is dus hetzelfde of je nu niet-bio producten van AH koopt of niet bio-producten van Aldi/Lidl. Je impact op de aarde kan iets minder zijn als je bio producten bij AH koopt, hoewel die wel biologische groente en fruit per vliegtuig in laat vliegen! Het wordt nog minder als je geen pakjes en zakjes spullen koopt maar alleen vers van de natuurwinkel. Je druk op de mensheid is iets groter als je bij Aldi/Lidl koopt vanwege de slechtere werkomstandigheden voor de medewerkers.

Het is allemaal een afweging. Neem als voorbeeld bananen. Koop je chiquita, max havelaar of denk je: wat een onzin om fruit de halve wereld over te slepen, ik eet wel een hollandse appel?

Hizikigrrrl:
Er zitten vaak meer bestrijdingsmiddelen op de producten van de Aldi en de Lidl dan op die vd AH:
http://www.weetwatjeeet.nl/uwsupermarkt.html

Verder vraag ik me af hoe het zit met de prijs die de boeren krijgen voor hun produkten. We maken ons wel druk of een boer in Afrika wel een eerlijke prijs krijgt, maar niet om de Hollandse boer.

Corrupted:

--- Citaat van: Hizikigrrrl op 27 juli 2006, 16:02:10 ---Er zitten vaak meer bestrijdingsmiddelen op de producten van de Aldi en de Lidl dan op die vd AH:
http://www.weetwatjeeet.nl/uwsupermarkt.html

Verder vraag ik me af hoe het zit met de prijs die de boeren krijgen voor hun produkten. We maken ons wel druk of een boer in Afrika wel een eerlijke prijs krijgt, maar niet om de Hollandse boer.

--- Einde van citaat ---

Europese boeren dumpen heel veel spullen ver onder de prijs buiten Europa, waar ze dan weer subsidie voor krijgen. Binnen Europa zijn er geloof ik wel minimum prijzen, wat er onder komt wordt weggegooid, zoals bij veilingen etc.

Ik denk trouwens niet dat Aldi prijzen reƫel zijn en bij de AH opgeblazen. Zelfs de AH verkoopt sommige producten tegen inkoopspriis om klanten te trekken.

Apraxia:

--- Citaat van: Aiko op 23 juli 2006, 19:00:12 ---Maar jouw bus moet er maar louter van rochelen?

--- Einde van citaat ---
Ik denk van wel daar de mijne alleen op benzine en gas rijdt ;)

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

[*] Vorige pagina

Naar de volledige versie