Vegetarisch - voor iedereen > Lekker gezond
Vegetariers minder kans op kanker?
Mariek:
--- Citaat van: willem op 08 augustus 2006, 11:23:38 ---
je kent mij toch! ;)
--- Einde van citaat ---
Ja, maar ik ken ook een heel aantal 50-plussers die wel vlees eten en die geen kanker hebben gehad. Ik ken er ook een aantal die het wel hebben gehad, maar dat waren over het algemeen kankersoorten waarvoor ze op de een of andere manier aanleg voor hadden.
Mariek:
--- Citaat van: willem op 08 augustus 2006, 11:34:38 ---De NVB heeft nog niet zo lang geleden een artikel gewijd aan voeding en kanker. Daarin werd ook gesteld dat vleeseten en kanker praktisch geen aantoonbare relatie heeft. Dit komt toch uit een onverdachte hoek zou ik zo zeggen.
--- Einde van citaat ---
Het wordt nog steeds onderzocht. 't Is niet iets waar je binnen een paar jaar antwoord op kan geven, daar gaat wel een tiental jaren overheen. Mijn vader heeft wel eens voor de STOET (Stichting Erfelijke Tumoren) een lijst ingevuld over zijn eetgewoonten. Het was volgens mij de bedoeling dat dat om de zoveel jaar werd herhaald en ze bij de STOET die gegeven verzamelen om te zien wie er wel of niet en wanneer kanker krijgt. Maar ze wilden er geen conclusies aan verbinden.
fem fatale:
Als in jouw familie dezelfde kanker zit als in de mijne, heeft het ook weinig zin om conclusies te trekken uit eetgewoontes. In mijn familie is het gewoon zo dat iedereen die het gen heeft, kanker krijgt voor zijn 35e, en daar is voorlopig helemaal niets tegen te doen.
Mariek:
--- Citaat van: fem fatale op 08 augustus 2006, 15:03:22 ---Als in jouw familie dezelfde kanker zit als in de mijne, heeft het ook weinig zin om conclusies te trekken uit eetgewoontes.
--- Einde van citaat ---
Dat kan juist beter, omdat de onderzoekers er iig zeker van zijn dat die persoon een hele grote kans heeft op kanker. Er zijn bijvoorbeeld ook onderzoeken met een onderhoudsdosering aspirine en zetmeel. Als meneer X. een groter risico loopt dan meneer Y., dan heeft het veel meer nut om te experimenteren met meneer X., omdat ze dan meer zekerheid hebben of iets wel of niet werkt (natuurlijk geen 100%, dat kan nooit).
In mijn familie is de situatie als volgt: overgrootvader, oma, oom en vader kregen alle vier tussen hun 32 en 42 kanker. Zij aten allemaal vlees. Als ik als niet-vleeseter met dezelfde genafwijking pas na mijn 50e (wanneer iedereen in een risicoleeftijd komt) kanker krijg dan is dat een afwijking op wat 'normaal' is in mijn familie. Dat zou dan eventueel kunnen komen omdat ik geen vlees eet. Maar mijn niet-vleeseten kan er wel helemaal niks mee te maken hebben en ik kan op dezelfde leeftijd als mijn familieleden ziek worden (die kans is niet zo groot, ik word tweejaarlijks gescreent).
Kankeronderzoek/het voorkomen van kanker staat nog zodanig in de kinderschoenen dat je nog nergens conclusies uit kunt trekken. Er worden ook nog geen voedingsstoffen afgeraden bij het voorkomen van kanker, hoewel er onderzoek wordt gedaan naar bepaalde stoffen in tomaat (Italianen krijgen minder vaak darmkanker) en soja (Japanse vrouwen krijgen minder vaak gyneacologische kanker). De enige vleessoort waarover gedacht wordt dat 'ie kankerverwekkend is, is vleeswaar voor op brood (en nou moet ik dus even op zoek naar de bronnen...).
Vlees(waren) en melkproducten: http://www.kwfkankerbestrijding.nl/content/pages/Relatie_voeding_en_kanker_.html
Tomaten: http://www.nice-info.be/html/PROF/prof_setFLASH.htm?http://www.nice-info.be/HTML/PROF/prof_nutriflash_zoom.asp?intArticleID=79
En nog vanalles op een rijtje: http://www.kanker-actueel.nl/index.asp?blz=ka_pre
(disclaimer: ik heb niet alles nagelezen en gecontroleerd en ik ben ook geen expert)
fem fatale:
--- Citaat van: Zusje op 08 augustus 2006, 15:36:10 ---Als ik als niet-vleeseter met dezelfde genafwijking pas na mijn 50e (wanneer iedereen in een risicoleeftijd komt) kanker krijg dan is dat een afwijking op wat 'normaal' is in mijn familie. Dat zou dan eventueel kunnen komen omdat ik geen vlees eet. Maar mijn niet-vleeseten kan er wel helemaal niks mee te maken hebben en ik kan op dezelfde leeftijd als mijn familieleden ziek worden (die kans is niet zo groot, ik word tweejaarlijks gescreent).
--- Einde van citaat ---
Oja, zo.
Ik redeneerde andersom en het wordt een beetje moeilijk om te zeggen dat jouw vader, of mijn ooms en tantes, kanker kregen omdat ze vlees of iets anders aten.
Navigatie
[0] Berichtenindex
[#] Volgende pagina
[*] Vorige pagina
Naar de volledige versie