Vegetarisch - voor iedereen > Lekker gezond
Vegetariers minder kans op kanker?
Draek:
--- Citaat van: willem op 08 augustus 2006, 19:47:39 ---@draakje
Ook uit het genoemde artikel van de NVB, maar door plaatsgebrek niet mee kunnen nemen. Het volgende citaat:
Melkproducten
Onderzoekers hebben aangetoond dat een hoge consumptie van melk (meer dan een halve liter per dag) en melkproducten het risico op darmkanker enigszins verlaagt. Het verband tussen het ontstaan van prostaatkanker en het drinken van melk is nog niet voldoende onderzocht om conclusies te kunnen trekken. Daarentegen is wel aangetoond dat er géén verband bestaat tussen de consumptie van melk(producten) en de kans op borstkanker.
--- Einde van citaat ---
Had ik al gezegd dat de NVB goed samenwerkt met campina/de zuivelindustrie? :P
Nee, maar serieus. De zuivelindustrie heeft heel veel onderzoeken laten doen/gefinancieerd die die conclusie krijgen. Er zijn ook veel onderzoeken gelukkig die anders aangeven.
Overigens ben ik wel benieuwd welke onderzoeken de NVB in dat artikel op doelt. Staan daar referenties bij toevallig?
Christiaan:
--- Citaat van: Draakje op 08 augustus 2006, 20:27:08 ---Er zijn ook veel onderzoeken gelukkig die anders aangeven.
--- Einde van citaat ---
Gelukkig? Omdat de zuivelindustrie gewoon geen gelijk màg hebben?
Mariek:
Laten we wel wezen. Bij kanker is het voor de meeste mensen geen vraag hoe je er aan komt, maar hoe je er van af komt. Mijn ervaringen met kanker zijn waarschijnlijk heel anders dan die van Draakje en ik erger me er groen aan dat Draakje zelfs het gebrek aan onderbouwing van zijn standpunten als redenering voor de juistheid van zijn gedachten gebruikt.
Er is niet bewezen dat vlees invloed heeft op het ontstaan van kanker. Er is wel bewezen dat melkproducten een vertragende werking hebben op het ontstaan van bepaalde kankervormen.
Ligfietsertje:
@Draakje,
zelfs als er zou aangetoond worden dat er een statistisch verband is tussen het eten van vlees en kanker (wat ik dus niet zomaar durf concluderen vermits er zo veel factoren een belangrijke rol spelen in het ontstaan van kanker en vermits de meeste vegetariërs ook gewoon gezonder eten), dan maakt dat vlees nog niet tot een 'gevaarlijk' of 'kankerverwekkend' voedsel. Gegarandeerd speelt de hoeveelheid die men consumeert een belangrijke rol en men kan dus perfect gezond eten en toch vlees consumeren. Weliswaar niet in de hoeveelheden die nu veel mensen eten, maar geen enkel onderzoek heeft aangetoond dat vlees eten op zich schadelijke voor de gezondheid.
Draek:
--- Citaat van: Zusje op 08 augustus 2006, 22:32:19 ---Laten we wel wezen. Bij kanker is het voor de meeste mensen geen vraag hoe je er aan komt, maar hoe je er van af komt.
--- Einde van citaat ---
Het probleem ligt bij de wetenschap daar vooral... men denkt niet genoeg na over voorkoming er van.
--- Citaat ---Mijn ervaringen met kanker zijn waarschijnlijk heel anders dan die van Draakje en ik erger me er groen aan dat Draakje zelfs het gebrek aan onderbouwing van zijn standpunten als redenering voor de juistheid van zijn gedachten gebruikt.
--- Einde van citaat ---
Nou bedankt hoor.. negeer mijn berichte maar, lees de links die ik geef maar niet..
--- Citaat ---Er is niet bewezen dat vlees invloed heeft op het ontstaan van kanker. Er is wel bewezen dat melkproducten een vertragende werking hebben op het ontstaan van bepaalde kankervormen.
--- Einde van citaat ---
Zoals ik in eerste bericht zei: "Statistieken tonen steeds aan dat vegetariers/veganisten minder kans op kanker hebben. "
Statistieken bewijzen veel. Die komen uit studies naar de mens en naar gedrag etc. en leggen linken tussen bepaalde dingen. Wat we weten tussen de relatie van roken en kanker e.d. komt allemaal uit dat soort studies.
Ook het nadenken over linken van verspreiden van ziekten komt door nadenken over waar de oorzaak ligt. Zo was er in de 18e eeuw ook iemand in Engeland die door nadenken en zoeken op een sherlock holmes achtige manier het verband zag tussen een verspreiding van ziekte (waaraan men dood ging) en een waterput. Door die te reinigen verspreidde die ziekte niet meer. Dit is even om aan te geven dat men niet zo op symptoombestrijding moet richten, niet op de gevolgen, maar op de oorzaken. Daar is veel winst te halen namelijk.
Je zegt dat melk een vertragende werking heeft. Campbell denkt daar anders over (uit een interview van radar):
--- Citaat ---Het zijn de proteïnen in de melk die naar alle waarschijnlijkheid gerelateerd kunnen worden aan de groei van het aantal gevallen van kanker. In ons laboratorium, dat gefinancierd wordt door de ‘National Institute of Health’, hebben we in de afgelopen 27 jaar ontdekt dat caseïne, de primaire proteïne in koeienmelk, bij proefdieren het risico op bepaalde soorten kanker dramatisch verhoogt. Het stimuleert de groei van kanker. En uit alles dat ik weet moet ik zeggen dat caseïne, tenminste in onze proeven, de meest relevante en meest prominente factor was bij het oplopen van het aantal gevallen van kanker. Ook bij mensen hebben wij nu bewijzen gevonden dat dit waarschijnlijk klopt. Maar het punt dat ik wil maken, en dat is erg belangrijk, dat, alhoewel we specifiek met caseïne werken en we deze effecten waarnemen (en dit geldt niet voor proteïnen uit planten) we ook denken dat het een universeel effect is van dierlijke proteïnen in het algemeen. Dus, dierlijke proteïnen zijn carcinogeen en bevorderen kanker en doen dit op vele manieren. Één manier waarop dit gebeurt is door de productie van bepaalde groeihormonen te stimuleren, een ervan heet IGF1 (Insulin like growth factor 1) de insulineachtige groeifactor 1. Dit hebben we in onze proeven ook kunnen meten. Dus caseïne veroorzaakt de toename van deze groeihormonen en dat stimuleert de groei van kanker.
Een beetje erg simpel gesteld: maar het hormoon gaat naar de cel en creëert binnen de cel een soort nieuwe set van factoren om de groei te stimuleren. En dat gebeurt op een nogal complexe wijze maar het belangrijke, zelfs het meest belangrijke, hiervan is dat het gebeurt, dus de IGF1 stimuleert celdeling oftewel de vermenigvuldiging van de cel.
Welk soort kanker kan hier het gevolg van zijn?
Het is zo dat deze bewijzen uit onderzoek bij mensen nu pas geleverd worden, dus dat hogere waarden IGF samenhangen met bijvoorbeeld prostaatkanker en, bij sommige onderzoeken, met borstkanker. En, aangezien alle kankersoorten verband houden met een versnelde celdeling oftewel celgroei, hebben alle kankersoorten deze eigenschap. Concluderend, het groeihormoon die de celgroei stimuleert zal hetzelfde effect hebben op verschillende kankersoorten. Het feit dat we nog geen empirische gegevens hebben voor al deze kankersoorten betekent niet dat het niet bestaat. Alleen al op basis van de fundamentele biologie denk ik te kunnen stellen dat wij dit uiteindelijk in verschillende mate zullen kunnen concluderen voor iedere soort kanker.
Critici zeggen dat melk goed is voor colorectale kanker?
Hier zijn enkele bewijzen voor wanneer je er op een heel eenzijdige manier naar kijkt. Hiermee bedoel ik dat men heeft gekeken naar de inname van calcium, misschien van zuivel, en het vermogen hiervan om in een vroeg stadium van colorectale kanker symptomen te voorkomen. We hebben hier enige informatie over waar bij mensen die meer calcium innemen, deze poliepen gereduceerd worden. Dat is natuurlijk goed.
Maar gaat dit over calcium uit groenten of..?
Bij de experimentele onderzoeken worden voornamelijk calciumvoedingssupplementen gebruikt. In deze situatie lijkt het erop dat hierdoor de poliepen wordt gereduceerd. En, dat klinkt goed. Het was daarom een redelijke aanname om te veronderstellen dat voeding met een hoger calciumgehalte in verband gebracht zou kunnen worden met het minder voorkomen van colorectale kanker. En, ik geloof ook dat er een aantal studies is geweest waarin gesuggereerd wordt dat verhoogde inname van zuivelproducten in verband kan worden gebracht met het minder voorkomen van colorectale kanker. Maar wanneer we naar het grotere geheel kijken over vele bevolkingsgroepen, van groepen die geen zuivelproducten eten tot groepen die veel zuivel consumeren is de conclusie hoe hoger de consumptie van zuivel hoe hoger de colorectale kanker statistiek. Dus wat voor informatie we ook hebben ontleend uit deze beperkte onderzoeken wat betreft in de eerste plaats calcium of zelfs koeienmelk, dit waren zeer beperkte studies en het is evident dat deze onjuist zijn want binnen het groter geheel is de uitkomst heel anders.
--- Einde van citaat ---
Navigatie
[0] Berichtenindex
[#] Volgende pagina
[*] Vorige pagina
Naar de volledige versie