Vegetarisch - voor iedereen > Lekker gezond
Vegetariers minder kans op kanker?
willem:
--- Citaat van: Draakje op 09 augustus 2006, 03:11:05 ---Melk en kanker
http://www.goveg.com/cancer_meat.asp
http://news.bbc.co.uk/1/hi/health/4662934.stm
http://www.americancancersocietypromotesdisease.org/connection.html
--- Einde van citaat ---
Ik heb de links bekeken.
De eerste ging over toevoegingen vanuit de bioindustrie. Die toevoeging zouden oorzaak zijn van de aangetroffen kankervormen. Daar kan ik mij iets bij voorstellen. Elke toevoeging vanuit de chemie geeft een verstoring en wellicht ook kankerveroorzakend. Als je dus een kip (want daar ging het artikel voornamelijk over) gezond laat opgroeien dan zou het rustig genuttigd kunnen worden. Natuurlijk afgezien van de etische aspecten. Daar zijn we het namelijk wel over eens.
De tweede ging over speciale vormen van bereiding, namelijk over rood vlees. Ook daar kan ik mij iets bij voorstellen, omdat de menselijke darmen eigenlijk niet zijn ingesteld op het eten van dierlijk voedsel op die manier.
De derde ging over een andere vorm van bereiding, namelijk via te hoge temperaturen. En daarnaast over het consumeren van vet via vlees. Ook dit is bekend. Zie ook het aangehaalde artikel van de NVB. Barbecue met zwarte geblakerde randjes is een slechte consumptievorm en inderdaad door de PCA's en Pak's (ook genoemd in jouw link) sterk kankerverwekkend. Ook het vet dat overgewicht veroorzaakt draagt sterk bij aan het ontwikkelen van kanker, maar dat stond ook in het artikel van de NVB.
Dus Draakje, wat voor nieuws heb je eigenlijk gebracht. Toevoegingen uit de bioindustrie, slecht bereiden van voedsel en dikmakers dragen bij aan het ontstaan van kanker. En dat wisten we al. Maar nogmaals dank dat je dit onder de aandacht hebt gebracht.
Mariek:
--- Citaat van: Draakje op 09 augustus 2006, 10:32:51 ---
--- Citaat van: Christiaan op 09 augustus 2006, 08:03:12 ---Correlatie betekent nog niet per se dat er een oorzakelijk verband is.
--- Einde van citaat ---
Er zijn zoals er staat duidelijke verbanden aangetoond dat bij groepen die veel dierlijke proteinen innemen ook meer kanker ontwikkelen. Tuurlijk... misschien dat er totaal geen verband is.. kan altijd natuurlijk.. men moet dat zelf maar bepalen of men zich iets aantrekt van die gegevens/statistieken.
--- Einde van citaat ---
Die groep is toch gewoon de Westerse wereld? Met z'n fabrieken, uitlaatgassen, ongezonde (vet, suiker) eten, noem maar op? En die andere groepen, dat zijn toch over het algemeen culturen waar vetzucht en vervuilde lucht minder voorkomend zijn? Rara, waarom hebben ze in Afrika weinig kanker? Omdat de mensen daar door allerlei omstandigheden veel minder oud worden en niet te maken hebben met die hele industrie die ons Westerlingen zo verwend heeft gemaakt.
Sander:
--- Citaat van: Zusje op 08 augustus 2006, 22:32:19 ---Er is niet bewezen dat vlees invloed heeft op het ontstaan van kanker.
--- Einde van citaat ---
Dat is wel bewezen! En waar de bewijzen nog sterker voor zijn, is voor het feit dat vlees (en daarnaast ook dierlijke eiwitten) de groei van kanker kan bevorderen.
--- Citaat ---Er is wel bewezen dat melkproducten een vertragende werking hebben op het ontstaan van bepaalde kankervormen.
--- Einde van citaat ---
Dat is niet bewezen. Er is aangetoond dat calcium de kans op darmkanker kan verminderen, en de zuivelindustrie heeft daar 'slim' gebruik van gemaakt.
Sander:
En nou kunnen jullie Draakje wel weer allemaal af gaan zitten zeiken, maar ongeveer de helft van wat hij hier beweert klopt toch echt wel hoor. >:(
B@ñ@ñenschuimpje:
Welke helft?
Navigatie
[0] Berichtenindex
[#] Volgende pagina
[*] Vorige pagina
Naar de volledige versie