Vegetarisch - voor iedereen > Lekker gezond
Vegetariers minder kans op kanker?
Lady d'Arb@ñville:
--- Citaat van: Wabi Sabi op 11 augustus 2006, 14:48:12 ---Aan water kun je ook doodgaan. Maar dat is toch niet zo erg. Gewoon opletten en divers eten.
--- Einde van citaat ---
Precies, en appels zijn ook helemaal niet zo goed voor je tanden.
Je moet al dat soort onderzoeken met een korreltje zout nemen - alhoewel dat ook wordt afgeraden :P
Wabi Sabi:
Ja zoiets inderdaad. Je tanden slijten van teveel tandenpoetsen, van te weinig beschadigen ze ook, je mag niet poetsen na vruchtensap, en zuur is ook slecht voor je glazuur, etc. Conclusie: je tanden slijten. Met wat goede wil kun je het beperken. Thats life.
Hizikigrrrl:
--- Citaat van: Wabi Sabi op 11 augustus 2006, 13:52:43 ---En onlangs zag ik een persbericht, dat erg weinig aandacht kreeg, over fytinezuur (zit in vezelrijke producten zoals volkorenbrood) dat de opname van zink en ijzer hindert. ( Hier is een onbevredigende link.)
--- Einde van citaat ---
Dat is toch al heel lang bekend?
Ik dacht alleen dat het gold voor 'rauwe' produkten. Bij brood is de boel lang gebakken en dan is het fytinezuur uitgeschakeld. Ik weet dit niet zeker, zal eens checken.
willem:
@Draakje,
Nog een keer, omdat je blijkbaar over iets heenleest.
Op de barbecue zwartgeblakerd (overdrijving maakt de zaak duidelijker) vlees, bepaalde soorten vlees en vetzucht hebben meer invloed op kanker dan in het algemeen het vleeseten.
Lees verder de bijdrage van Wabi Sabi over de andere motieven die voor 99% meer overtuigend zijn dan je oordeel te baseren op (op zijn minst) elkaar tegensprekende onderzoeken over gezond eten.
Daar nog wel een opmerking over. Sinds de oorlog is het vleeseten alleen maar toegenomen. Ik stam nog uit de tijd dat het heel normaal was minstens 3 keer per week vegetarisch te eten, omdat het vlees veel te duur was. Bovendien is de prijs van vlees sinds dertig jaar niet verhoogd. De prijs is dus nauwelijks meer een belemmering. Daartegenover staat dat de gemiddelde levensverwachting van mensen in NL is verhoogd van ongeveer 68 naar ongeveer 80. In jouw denktrant zou je dús moeten zeggen dat je voor je gezondheid meer vlees zou moeten eten. Maar nu zul je ongetwijfeld gaan zeggen dat het een geen relatie met het ander heeft. En dat is nu net wat ik steeds beweer over jouw aangehaalde onderzoeken.
Draek:
--- Citaat van: willem op 11 augustus 2006, 16:21:20 ---Op de barbecue zwartgeblakerd (overdrijving maakt de zaak duidelijker) vlees, bepaalde soorten vlees en vetzucht hebben meer invloed op kanker dan in het algemeen het vleeseten.
--- Einde van citaat ---
Zijn ook factoren die de kans doet toenemen. Maar het eten van vlees opzich geeft de kans ook hoger.
--- Citaat ---Lees verder de bijdrage van Wabi Sabi over de andere motieven die voor 99% meer overtuigend zijn dan je oordeel te baseren op (op zijn minst) elkaar tegensprekende onderzoeken over gezond eten.
--- Einde van citaat ---
Het lijkt me toch duidelijk dat meer plantaardig eten een gezondheidsvoordeel oplevert. Belangrijk is natuurlijk wel de variatie e.d.
Voor mij is gezondheid ook niet belangrijkste aspect hoor. Maar ik denk wel dat voor sommige gezondheid een belangrijke reden is om vegetarier te worden iig. En dat je eigen gezondheid beter wordt door plantaardiger eten is des te mooier denk ik. En er zijn veel onderzoeken die elkaar tegenspreken. Ieder moet voor zich maar bepalen welke die juist vind of niet (ik denk sowieso dat veel onderzoeken belangen behartigen). Ik ga mee met de onderzoeken die aangeven dat plantaardig dieet beter is. En mijn gevoel geeft dat ook aan (volgens sommige is dat geen argument las ik.. is ook niet een argument.. is een GEVOEL).
En geloof/weet zeker dat vlees een grote kankerveroorzaker is.
--- Citaat ---Daar nog wel een opmerking over. Sinds de oorlog is het vleeseten alleen maar toegenomen. Ik stam nog uit de tijd dat het heel normaal was minstens 3 keer per week vegetarisch te eten, omdat het vlees veel te duur was. Bovendien is de prijs van vlees sinds dertig jaar niet verhoogd. De prijs is dus nauwelijks meer een belemmering. Daartegenover staat dat de gemiddelde levensverwachting van mensen in NL is verhoogd van ongeveer 68 naar ongeveer 80. In jouw denktrant zou je dús moeten zeggen dat je voor je gezondheid meer vlees zou moeten eten. Maar nu zul je ongetwijfeld gaan zeggen dat het een geen relatie met het ander heeft. En dat is nu net wat ik steeds beweer over jouw aangehaalde onderzoeken.
--- Einde van citaat ---
Sorry, maar ik vat je opmerking hier niet. De levensverwachting heeft niets te maken met de toename van kanker op jongere leeftijden. Je zou wel kunnen zeggen dat omdat mensen ouder worden dat de toename van ouderdomskanker te verklaren is. De toename van kanker nu komt door o.a. meer vlees/dierlijke proteinen eten, meer vet, minder bewegen e.d. Je ziet ook veel dat de jeugd weinig fruit neemt en minder groente.
Maar goed.. boeit me niet veel. Ik probeer in ieder geval de kans te verkleinen dat ik kanker krijg. En verder moet men zelf maar lekker bepalen wat die eet drinkt of rookt. etc.
Navigatie
[0] Berichtenindex
[#] Volgende pagina
[*] Vorige pagina
Naar de volledige versie