Vegetarisch - voor iedereen > Lekker gezond
Vegetariers minder kans op kanker?
willem:
@Draakje
Het gaat om de redenatie. Precies wat ik al zei: je zult welt zeggen dat die relatie niet klopt. En dat is nu net wat ik steeds aangaf bij de onderzoeken die je citeert. De relatie ligt er niet als je het ene gegeven zonder verband toeschrijft aan het andere gegeven. Maar dat is blijkbaar een abstractheid in denken die je niet kunt volgen.
Daarom nog even in korte termen:
Mijn voorbeeld: vleeseten nam toe sinds de oorlog, verwachte leeftijd nam toe sinds de oorlog, dus vleeseten maakt dat de gezondheid toeneemt om die verwachte leeftijd te bereiken.
Jouw voorbeeld: er zijn typische zuivellanden met hoog zuibelgebruik, in zuivellanden ligt het gedeelte kankergevallen per 10.000 inwoners hoger dan in andere lage zuivelgebruiklanden, dus zuivelgebruik leidt tot een hoger aantal kankergevallen.
Het zal duidelijk zijn dat ik het hier in beide voorbeelden conclusies trekken uit niets vind.
Je zegt overigens: 'het lijkt mij duidelijk dat' ...... Hoezo? Duidelijk was het nou net niet. Wat wel helder is, is dat gevarieerd eten de basis is voor je gezondheid en dat vleeseten daar geen noodzakelijk bestanddeel van uit hoeft te maken. In die formulering kun jij er denk ik ook wel mee leven. Alle onderzoeksresultaten die aangeven dat zonder vlees beter is, zijn op zijn minst discutabel. Maar het is wel een argument om tegen vleeseters te kunnen zeggen dat dieren niet noodzakelijk bij je voeding hoeft te horen. Dus een ander voedingspatroon is op zijn minst zo gezond.
Christiaan:
--- Citaat van: Draakje op 11 augustus 2006, 18:43:03 ---En geloof/weet zeker dat vlees een grote kankerveroorzaker is.
--- Einde van citaat ---
Die twee sluiten elkaar uit.
Zoals je al zei, je argumenteert vanuit een gevoel, maar dat probeer je dan tegelijk weer met wetenschappelijke argumenten geloofwaardig te maken. Maar dat bijt elkaar.
Lovelocker:
Ik heb deze discussie niet gevolgd, maar herinner mij nog steeds dat onderzoek waaruit kwam dat "vegetariers" die ook vis eten het meest gezond zijn. Ik meen dat de veganisten net stonden boven degenen die (te) veel vlees aten.
Dat kun je dan niet wenselijk vinden, maar het is wel een gegeven dat je overigens weer aan kunt vechten. Want: op basis van ik weet niet hoeveel mensen gevolgd zijn. Dus dat valt dan ook weer aan te vallen, natuurlijk.
Er is ook vaak vervuiling, zodat de gegevens moeilijk te interpreteren zijn. Het is bijvoorbeeld bekend dat er relatief veel minder vegetariers roken dan "vlees"eters. Vegetariers en veganisten scoren iig goed als het om darmkanker gaat: dat komt aanwijsbaar veel minder voor.
Sander:
--- Citaat van: Selly op 10 augustus 2006, 19:08:42 ---Is Moerman niet goed?
--- Einde van citaat ---
Houtsmuller-dieet is beter.
Sander:
--- Citaat van: bambi op 10 augustus 2006, 19:34:23 ---Maar, welke weldenkende moeder geeft haar kind een dieet van sinasappels, citroen en peentjes?
--- Einde van citaat ---
Ik weet niet over welk dieet je het nu hebt, maar in ieder geval niet over iets dat met Moerman te maken heeft.
Navigatie
[0] Berichtenindex
[#] Volgende pagina
[*] Vorige pagina
Naar de volledige versie