Vegetarisch - voor iedereen > Lekker gezond
Vegetariers minder kans op kanker?
bambi:
--- Citaat van: Sander op 12 augustus 2006, 09:48:40 ---
--- Citaat van: bambi op 10 augustus 2006, 19:34:23 ---Maar, welke weldenkende moeder geeft haar kind een dieet van sinasappels, citroen en peentjes?
--- Einde van citaat ---
Ik weet niet over welk dieet je het nu hebt, maar in ieder geval niet over iets dat met Moerman te maken heeft.
--- Einde van citaat ---
http://www.moermanvereniging.nl/ned/gezond_leven/voedingswijzer.html
lekkere jeugd geef je zo'n kind dan.
is ook niet voor de onderklasse: natuurwinkelvoeding en water uit flessen ...
Mariek:
En he-le-maal niks lekkers! Wat een konijnenvoer...
willem:
--- Citaat van: bambi op 12 augustus 2006, 10:01:28 ---
--- Citaat van: Sander op 12 augustus 2006, 09:48:40 ---
--- Citaat van: bambi op 10 augustus 2006, 19:34:23 ---Maar, welke weldenkende moeder geeft haar kind een dieet van sinasappels, citroen en peentjes?
--- Einde van citaat ---
Ik weet niet over welk dieet je het nu hebt, maar in ieder geval niet over iets dat met Moerman te maken heeft.
--- Einde van citaat ---
http://www.moermanvereniging.nl/ned/gezond_leven/voedingswijzer.html
lekkere jeugd geef je zo'n kind dan.
is ook niet voor de onderklasse: natuurwinkelvoeding en water uit flessen ...
--- Einde van citaat ---
In de jaren 70 (ja, ja) was er een familie in Noord Groningen die de kinderen liet opgroeien met een strikt veganistisch/antroposofisch dieet. De kinderen raakten ondervoed en via een gerechterlijke Onder Toezicht Stelling werden ze uiteindelijk uit de ouderlijke macht gezet. Ouders waren onvoorstelbaar eigenwijs en hielden vol dat ze de meest gezonde voeding van de wereld hadden.
Sindsdien is er weliswaar veel meer kennis vergaard hoe je eventuele voedseltekorten moet aanvullen, maar in essentie is het echt een te beperkt dieet.
willem:
--- Citaat van: lovelocker op 12 augustus 2006, 09:34:20 ---Ik heb deze discussie niet gevolgd, maar herinner mij nog steeds dat onderzoek waaruit kwam dat "vegetariers" die ook vis eten het meest gezond zijn. Ik meen dat de veganisten net stonden boven degenen die (te) veel vlees aten.
Dat kun je dan niet wenselijk vinden, maar het is wel een gegeven dat je overigens weer aan kunt vechten. Want: op basis van ik weet niet hoeveel mensen gevolgd zijn. Dus dat valt dan ook weer aan te vallen, natuurlijk.
Er is ook vaak vervuiling, zodat de gegevens moeilijk te interpreteren zijn. Het is bijvoorbeeld bekend dat er relatief veel minder vegetariers roken dan "vlees"eters. Vegetariers en veganisten scoren iig goed als het om darmkanker gaat: dat komt aanwijsbaar veel minder voor.
--- Einde van citaat ---
Juist die vervuiling maakt dat de discussie met Draakje zo moeizaam verloopt. Het was in de jaren 50, 60 en 70 al onvoorstelbaar moeilijk om een rechtstreekse relatie te leggen tussen roken en longkanker. Dat wordt nog moeilijker als je alle studies over relaties tussen voeding en kanker bekijkt. Het heeft echt heel vaak een hoog gehalte van meer-vlees-sinds-de-oorlog-hogere-levensverwachting-dus-vlees-is-gezond. ;)
Voor alle duidelijkheid: het voorbeeld is van mij om helder te maken hoe weinig eenduidig relaties gelegd kunnen worden. Maar het is ook om aan te geven hoe simpel (maar ook overtuigend klinkend) je kunt redeneren. Zo overtuigend zelfs dat iemand er zelf in kan gaan geloven.
Mariek:
--- Citaat van: lovelocker op 12 augustus 2006, 09:34:20 ---Vegetariers en veganisten scoren iig goed als het om darmkanker gaat: dat komt aanwijsbaar veel minder voor.
--- Einde van citaat ---
Is dat zo? Ik heb daar nog nooit bewijzen voor gezien. Ik krijg regelmatig de nieuwsbrief van een patientenvereniging van mensen met erfelijke darmkanker, maar over vegetarisch eten heeft er nog nooit wat in gestaan, terwijl ze toch goed in de gaten houden wat er gaande is.
Navigatie
[0] Berichtenindex
[#] Volgende pagina
[*] Vorige pagina
Naar de volledige versie