Vegetarisch - voor iedereen > Dieren, natuur & milieu
Vegetariër uithangbord van bontwinkel
Draek:
--- Citaat van: karenvh op 31 augustus 2006, 14:07:24 ---Hoe wil je nu begrip verkrijgen als je je zo plat uitdrukt?
Het zegt veel over jezelf. Ga jij bepalen wanneer iemand bewust nadenkt? Dat vind ik pas arrogant - dat jij, jij alleen, de norm wil leggen. Misschien eigen je jezelf dat recht toe omdat je bijkbaar heel actief bent op dit forum. Maar dat maakt op mij totaal geen indruk. Dan kan ik vééééél meer begrip opbrengen voor de reactie van Gretz.
--- Einde van citaat ---
Zo actief ben ik niet meer op dit forum ;) Maar dat terzijde. Ik vraag totaal geen begrip van je. Bont is van het straatbeeld verdwenen, doordat mensen zoals jij zich gaan schamen, want de meeste mensen zijn tegen bont. En dan kan je het nog zo prachtig vinden en 'mode', maar dat is gewoon een egoistische instelling, want je denkt totaal niet aan de levens die er voor verloren gaan, danwel het milieu die daardoor belast wordt.
--- Citaat ---Wie zegt immers dat ik vegetarier ben voor de dieren? Ik vind mezelf ook geen vegetarier. Misschien eet ik minder vlees uit milieu-overwegingen? Of gewoon omdat ik het niet altijd nodig vind. Een maaltijd is voor mij ook geslaagd zonder vlees. Ik ben dus helemaal niet dubbelzinnig bezig!
--- Einde van citaat ---
Het gaat over iemand die voor dieren opkomt en icoon wordt van de bontindustrie. Erg dubbel. En gewoon fout, want bont is zeker niet een restproduct.
En dat jij af en toe wat vleesloze maaltijden hebt. Dat is echt niet bijzonder. En dat is zeker geen klein steentje, want het bontdragen maakt de impact weer des te groter.
--- Citaat ---Tussen bont dragen en vlees eten, maken jullie een link vanwege Phaedra Hoste, en daar kan ik, zoals in mijn vorig bericht heb gemeld, begrip voor opbrengen. Ze wordt symbool voor bont dragen en daar hoort ook bont bij van dieren die niet gegeten worden. Maar in mijn geval is er geen link: ik eet soms vlees, soms niet, en ik draag graag bont. Ik ga daar ook geen dubbelzinnige statements over rondspreiden, en ik ben geen BV.
--- Einde van citaat ---
Niet? Je zegt dat je bewust met milieu bezig bent, maar ondertussen gewoon doorgaan met bont? Plus dat je het naar jezelf toe probeert goed te praten ('een klein steentje'). Ik vind het wel erg apart hoor...
--- Citaat ---Nogmaals, respecteer toch eens een andere mening! Ik bepaal zelf wel hoe ik mijn bijdrage lever? Ik gebruik héél bewust mijn fiets en het openbaar vervoer. Het water dat in mijn huis wordt gebruikt is gedeeltelijk regenwater,... Doe jij dat bv.? Spoel jij na elk toiletbezoek thuis door met drinkwater? Ik weet het niet en zelfs al wist ik het, dan nog heb ik me niet te moeien met uw engagement. Is dat er - des te beter, indien niet: ook goed. Misschien zou ik je ook willen overtuigen, maar dan op een respectvolle manier en niet met schelden of zo. Dat is bijzonder onvolwassen en polariseert elke discussie.
--- Einde van citaat ---
Waarom zou ik respect moeten hebben voor iemand die het totaal niet interesseert hoeveel dieren er nutteloos doodgemaakt worden, zodat jij je mooi voelt, zodat jij je iets beter voelt? En wat je doet moet je zelf weten hoor, maar ga dan niet zo stom zitten goedpraten, met dat je op andere vlakken dingetjes 'goed' doet. Dat maakt het naar mij en naar anderen toe toch echt niet ok, dat je bont graag draagt.
En ja ik ben bewust bezig met milieu, met dieren en mensen.
--- Citaat ---En ja, ik weet dat mijn bontjas er enkel is, mits de dood van enkele dieren. En sorry, maar voor mij persoonlijk weegt het gevoel van zalig bont dragen absoluut meer door. Ik begrijp dat je het er moeilijk mee hebt.
--- Einde van citaat ---
Als je het zou begrijpen, dan zou je geen bont dragen. Het is voor jou niet te begrijpen dat het leed van de dieren niet alleen bij de dieren aankomt, maar ook bij de mensen. Ga zelf maar eens nadenken hoe het voelt als je elke dag nadenkt over de vele levens die gaan verloren door de egoistische instelling van de mens. Denk maar hoe het zou voelen als je elke dag een naaste verliest...
--- Citaat ---Maar ik wou hier op het forum gewoon laten zien dat er naast het stereotiepe beeld van ouw madammen met nen bontjas, ook jonge 'iets bewustere' vrouwen graag bont dragen.
--- Einde van citaat ---
De meeste in grote bontjassen zijn nog steeds oude dames... maar je hebt ook van die jonge dames met bontrandjes op hun jassen of van die vage laarzen.
Sven:
De argumenten die wij hier aanhalen zijn ethische argumenten, die van jouw zijn van louter esthetische aard. Ethiek is gebaseerd op rationele argumentatie. 'Ik vind het de max' is zuiver irrationeel/gevoelsmatig en kan nooit een rationeel argument onderuit halen. Bekijk maar een aantal ethische discussies van een hele andere aard, daar gelden dezelfde regels. Bijvoorbeeld in geval van strafzaken heeft het feit dat de dader hetgeen zij/hij gedaan heeft toch wel erg leuk om te doen vond, haar/hem zelden of nooit vrijgepleit.
Bont is van alle tijden. De natuurvolkeren droegen bont omdat het de beste bescherming was tegen koude en regen. Waarom zouden wij dat dan niet mogen doen? Deze volkeren gebruikten wel alles van het dier en er was sprake van wisselwerking tussen mens en dier, een geven en nemen. Deze band tussen mens en dier is vandaag bijna volledig verloren gegaan. Dieren zijn een grondstof geworden waarvan we enkel nog de afgewerkte producten kennen. We trekken ons niets meer aan van het eigenlijke dier en van het 'productieproces' (de behandeling). De vervreemding van het dier zelf en de megalomane bio-industrie die deze vervreemding uitbuit en uitbreidt is voor velen onder ons een doorn in het oog en daarom proberen we minstens de ergste excessen te stoppen. De bontindustrie is daar één van. Bont is vandaag in de Lage Landen niet nodig. Je hebt zelf al aangehaald dat het voor jouw een luxe-product is. Vele vrouwen halen wel aan dat het beste bescherming biedt etc, maar bij de minste regendruppel halen ze meteen hun paraplu boven. Dierenvachten hebben de eigenschap waterdicht te zijn... De eigenschappen van bont worden nooit ten volle gebruikt in deze samenleving. Waarom heb je het dan eigenlijk nodig? Over de onvervangbaarheid van vlees kan je ergens nog debatteren, maar bij bont houdt het wel erg vlug op.
Vele bontdragers houden van dit product omdat ze de band met de natuur willen voelen, hetgeen ze missen bij de gewone confectiejassen. Welke band met welke natuur? Een jas die je koopt in een winkel zonder dat je het levende dier ooit echt gezien hebt? De band kan er enkel echt zijn wanneer je de dieren zelf jaagt/kweekt en zelf de mantel vervaardigt. Bij de gedachte alleen al worden ze misselijk.
Het onderscheid tussen bont van eetbare en niet-eetbare dieren wordt door de bontindustrie doorgaans niet gemaakt. Ze gebruiken het argument dat we dieren ook opeten continu om hun verkoop te legitimeren, maar eigenlijk gaat die vlieger niet op. Een jas van omgekeerd schaap wordt door doorgaans als leder beschouwd en niet als bont en ik moet de eerste persoon die een jas draagt van albinokonijn (massaal aanwezig in de vleesindustrie) ook nog tegenkomen. Bij bontjassen is het uitzicht van primair belang, er wordt niet zomaar een marmot of een konijn uit een wei geplukt. Bontjassen die echt aanzien hebben zijn deze van niet-eetbare dieren en die proberen ze met dezelfde legitimatie aan de man te brengen. Het vlees van nersten wordt wel tot veevoer vermalen, maar dit is vooral een kwestie van afvalverwerking. Als er al bont is dat komt uit de vleesindustrie, dan is het zeer beperkt en bestemd voor de goedkopere jassen zonder échte standing - die niet producten waar de bontindustrie rijk van wordt.
Kortom, bont is een luxeproduct dat we niet nodig hebben voor de beschermende eigenschappen ervan. Daarnaast is de band tussen de bontindustrie en de vleesindustrie is veel kleiner dan sommigen denken. Het enige argument voor bont wat overeind blijft is het esthetische argument. Dit is en blijft een persoonlijke mening. Over kleur en smaak valt niet te twisten en daarom moet dit uit elke rationele discussie gehouden worden. We moeten zeker niet zo ver afglijden dat we alles wat iemand leuk vindt zomaar gaan toelaten. Handelingen zijn globaal gezien ethisch verantwoord wanneer beide partijen er geen nadeel van ondervinden of wanneer er sprake is van een noodzaak. Doden uit lijfbehoud is een voorbeeld van zo'n noodzaak. Je gaat geen schade ondervinden wanneer je vandaag de dag in Nederland of België geen bontmantel draagt. Er zijn alternatieven genoeg. De eskimo van weleer had geen ander alternatief, die vroor wel dood zonder die mantel. Natuurlijk kan je ook niet staande houden dat het dier ervan droomt om een bontmantel te worden. Van gelijkheid tussen mens en bontdier kan geen sprake zijn in de huidige bio-industrie.
Bont is onnodig en onethisch. Het feit dat je het mooi vindt gaat dit nooit kunnen veranderen. Het feit dat je de bus neemt praat het dragen van een bontmantel ook helemaal niet goed. Het staat hier los van.
bambi:
--- Citaat ---
Ga zelf maar eens nadenken hoe het voelt als je elke dag nadenkt over de vele levens die gaan verloren door de egoistische instelling van de mens. Denk maar hoe het zou voelen als je elke dag een naaste verliest...
--- Einde van citaat ---
Jouw jezelf aangepraatte leed, voortkomend over dagenlang mijmeren over de bio-industrie vergelijk je met gevoel van dág na dág een naaste verliezen? Man je weet niet waar je over praat en ik wálg van je!
Gwennepen:
Dat is nog teveel eer.Laat toch lekker in z,n eigen sopje gaarkoken.
Aiko:
Nou nou, mopperpotjes.
Jullie moeten ook geen berichten lezen langer dan tien regels. Daar ben ik al twee jaar geleden mee gestopt.
Navigatie
[0] Berichtenindex
[#] Volgende pagina
[*] Vorige pagina
Naar de volledige versie