Vegetarisch - voor iedereen > Dieren, natuur & milieu

Vegetariër uithangbord van bontwinkel

<< < (7/7)

Lovelocker:
Sven schreef:
--- Citaat ---Pelsland verkoopt wel alle soorten bont, ook degene die Phaedra niet wenst  te dragen. Ze het uithangbord voor de hele winkel en niet enkel voor konijnenbont
--- Einde van citaat ---
Om deze reden nooit doen, klaar.

Christiaan:

--- Citaat van: Draakje op 01 september 2006, 20:59:38 ---Overigens had karenvh maar vandaag ook bij het BPRC moeten staan. Het geschreeuw van apen die vanuit het BPRC komen gaan door merg en been. Verschrikkelijk de gedachte erbij, dat er op dat moment dierproeven worden uitgevoerd in dat centrum. Apen die weggerukt worden bij hun familieleden en waar pijnlijke proeven op uitgevoerd worden. Dan snap je misschien wel hoe ik het voel. Maar misschien ook niet.

--- Einde van citaat ---
Je zoekt die pijn op. Je lijkt er zelfs trots op te zijn dat je zo lijdt, of kan lijden, namens de dieren. Ik denk daarentegen dat het niet productief is. Want ik weet niet wat je aantoont of voor elkaar krijgt met je protesten daar aan de poort.

Christiaan:

--- Citaat van: J@n op 03 september 2006, 13:19:02 ---Goed idee. Wat ik bijvoorbeeld een zwak anti-bontargument vind, is dat bont niet door de beugel kan omdat het een 'luxe product' is.

--- Einde van citaat ---
En dat in tegenstelling tot leer.

Vertel dat een eskimo.

Sven:
Leer vind ik zelf op het randje. Ik draag wel leren schoenen, maar vooral omdat hier in Brussels weinig alternatieven voor handen zijn. Schoenen bestellen via het internet doe ik dus echt niet. Buiten schoenen zal ik ook geen andere lederen producten kopen (bankstel, jas, ...). Wanneer ik iets klein in leer krijg zal ik het wel gebruiken.

Merk wel op dat leer veel meer een product is overblijft van de vleesindustrie. Het hele dier wordt dus gebruikt. De bontindustrie is een veeleer afzonderlijke sector waar enkel de pels van belang is.

Er is dus wel een verschil. Leer valt ook niet helemaal goed te praten, maar er is wel een verschil. Alhoewel we dit verschil toch niet te fel moeten uitvergroten.

J@n:

--- Citaat van: Sven op 04 september 2006, 14:25:05 ---Er is dus wel een verschil. Leer valt ook niet helemaal goed te praten, maar er is wel een verschil. Alhoewel we dit verschil toch niet te fel moeten uitvergroten.

--- Einde van citaat ---

Er is een verschil, maar de vraag is of dat verschil ter zake doet als het gaat om de ethische toelaatbaarheid van een product. Je maakt een dier dood voor een iets waar je best zonder kunt - ons leven hangt niet af van vlees, leer of bont. Als je het mij vraagt, is het argument 'luxe' tegen bont is net zo min geldig als het argument 'lekker' vóór vlees.

Van mij mag iedereen dragen wat ie wil, hoor. Ik wil hier niet als een scherpslijper te boek staan; ik vind het alleen leuk om de argumentatie te bekijken. En nee, ik voel de waterlanders niet spontaan opkomen bij de dagelijkse aanblik van al die leren schoenen op straat.

Navigatie

[0] Berichtenindex

[*] Vorige pagina

Naar de volledige versie