Vegetarisch - voor iedereen > Dieren, natuur & milieu
Wasnoten
Natubes:
--- Citaat van: (Lelle) op 04 maart 2010, 19:46:34 ---Was je je lakens in koud water zonder zeep? Om te voorkomen dat je mijten doodt?
Help me herinneren dat ik niet bij jou kom slapen.
Er zijn natuurlijk ook grenzen aan 'diervriendelijk'. Of loop je ook nooit door het gras?
--- Einde van citaat ---
"ALS er een op zou zitten, zou hij het waarschijnlijk wel overleven".
Maar voor zover dezerzijds bekend, zit er geen op. Komt mogelijk ook door het fruitarische voedingspatroon; dan is er voor parasieten weinig of niks te halen.
Dat wassen met koud water en zonder zeep heeft onder andere te maken met de zorg voor het milieu. Wanneer vrouwen in de tropen de was kunnen doen in een stromende rivier, dan moet het hier toch zeker ook kunnen in gezuiverd water uit de kraan; met de hand dus en drogen aan de lijn. Niks geen energieverbruik en dus niks geen uitstoot.
LelleL:
ALS? In het gemiddelde bed zitten zo'n 2 miljoen huisstofmijten, die dingen zijn overal.
Ook bij fruitariers.
bambi:
--- Citaat van: Sam op 04 maart 2010, 20:39:24 ---Er zijn hier volgens mij wel meer mensen die geen vliegenmeppers hanteren hoor, er is zelfs een hele draad over geweest, of je dingen waar je last van hebt zo maar dood mag slaan. Ik zelf vind dat er geen beginnen aan is,alles doodslaan waar ik last van heb, dus ik begin er maar niet eens aan :P
--- Einde van citaat ---
Mijn plan om op tijd alle horren te plaatsen, want die ene mug van vorig jaar was nog moeilijk weg te verven (sorry Draek). Wisten jullie dat de eerste muggen hier al weer vliegen?
Natubes:
--- Citaat van: (Lelle) op 05 maart 2010, 20:16:37 --- In het gemiddelde bed zitten zo'n 2 miljoen huisstofmijten, die dingen zijn overal.
Ook bij fruitariers.
--- Einde van citaat ---
Volgens deze site: http://www.infotalia.com/nld/wonen/huishouden/slaapkamers/slaapkamer_detail.asp?id=1067 zitten in een MATRAS gemiddeld zo'n 2 miljoen van die beestjes;
dat komt uiteraard, omdat dat ding vrijwel nooit gewassen wordt. Maar de lakens worden wel gewassen.
De vraag blijft dan ook, of ze dit overleven. In de meeste sites wordt steevast aangeraden te wassen op minimaal 60 graden, om ze zo te doden. Daaruit valt af te leiden, dat ze bij wassen met koud water niet gedood worden. Het lijkt echter goed mogelijk, dat ze dan toch verwijderd worden en wel doordat ze met het water levend en wel de afvoer in verdwijnen.
Wanneer ze dit inderdaad overleven (ze schijnen nogal op vochtigheid gesteld te zijn) , betekent dat, dat door te wassen in koud water telkens weer het leven van duizenden dieren gespaard wordt.
Mooi meegenomen toch, naast het voordeel voor het milieu.
LelleL:
Vliegen zal ik niet opzettelijk doden. Muggen ook niet.
Maar mijten sparen gaat me te ver.
Navigatie
[0] Berichtenindex
[#] Volgende pagina
[*] Vorige pagina
Naar de volledige versie