Vegetarisch - voor iedereen > Dieren, natuur & milieu
Wasnoten
Natubes:
--- Citaat van: Toler@ñt op 09 maart 2010, 22:13:06 ---Da's een antwoord op een heel andere vraag.
--- Einde van citaat ---
Er blijkt hoe dan ook uit, dat in dit soort dingen "een menselijke maat" in wezen ook een dierlijke maat is, zodat het mekaar wat dat besef betreft niet zo heel veel zal ontlopen.
Natubes:
--- Citaat van: Toler@ñt op 09 maart 2010, 09:45:19 ---Nu voel ik toch weer een onweerstaanbare behoefte om op die mijten terug te komen.
Ik bedoel maar weer eens, waar trek je de grens?
--- Einde van citaat ---
Wie zegt, dat er 'n grens getrokken moet worden?
Een van de hoofdregels van het Katholicisme is: "Gij zult niet doden" en dus niet bijvoorbeeld: "Gij zult geen wezens die groter zijn dan 'n mijt doden". ;D
Het Boeddhisme gaat nog veel verder: dat adviseert, om alle levende wezens
in de hoogst mogelijke mate te ontzien.
De Koran bevat de veelzeggende zin: "Wie goed is voor de dieren, is goed voor zichzelf", waarbij dus evenmin onderscheid gemaakt wordt tussen dieren van bepaalde afmetingen.
NB.: In verband met prioriteiten qua tijdsbesteding is dit voorlopig de laatste bijdrage dezezijds aan Vegatopia. Misschien tot later nog 'ns 'n keertje. Gegroet.
Poek:
--- Citaat van: Natubes op 10 maart 2010, 02:05:21 ---Er blijkt hoe dan ook uit, dat in dit soort dingen "een menselijke maat" in wezen ook een dierlijke maat is, zodat het mekaar wat dat besef betreft niet zo heel veel zal ontlopen.
--- Einde van citaat ---
Omdat mensen dieren zijn, en mensen een besef hebben, zullen alle dieren volgens jou een besef hebben?
Maar vogels zijn ook dieren, en vogels kunnen vliegen. Desondanks kunnen een boel anderen dieren dat niet, of niet zonder hulpmiddelen althans.
Off topic: weet iemand of de drogreden die Natubes hier gebruikt een (Latijnse) naam heeft?
~Bianca~:
Als ik de drogreden een Latijnse naam zou moeten geven, zou ik het een pars pro toto noemen (vertaling: deel i.p.v. het geheel - omdat hij iets wat voor een deel van de dieren (de mensen) opgaat toeschrijft aan het geheel van alle dieren).. maar of het echt de officiële naam is - geen idee :)
Lady d'Arb@ñville:
Nee geen pars pro toto. Dat zou je misschien kunnen zeggen als je met een enkele mijt het hele dierenrijk wil aanduiden. Het is een vorm van projectie, maar een officiële latijnse naam daarvoor kan ik ook zo gauw niet uit mijn mouw schudden. Het gaat hier ook niet om een stijlmiddel (met lange ij :P (en zonder spatie)).
Maar wel leuk dat je speciaal hiervoor een account hebt aangemaakt! :)
Navigatie
[0] Berichtenindex
[#] Volgende pagina
[*] Vorige pagina
Naar de volledige versie