Vegetarisch - voor iedereen > Lekker gezond
Fitness en vegetarisch eten
Sander20:
Misschien dat ik dit bericht verkeerd post, maar ik wist niet waar ik hem anders moest plaatsen.
Sinds kort zit ik er steeds serieuzer over te denken vegetarier te worden, maar ik zit met een klein probleempje. Ik doe aan fitness en heb hiermee al aardig wat spiermassa gekregen (voor mijn lichaamsbouw dan ;D), ik let er ook goed op dat ik genoeg eiwitten binnenkrijg. Als ik vegetarier word, wordt dit toch even anders, niet alleen omdat ik dan mijn belangrijkste bron van eiwitten kwijtraak, maar ook omdat de eiwitten in vlees uit veel meer verschillende aminozuren bestaan en dit moet ik nog maar binnen zien te krijgen doormiddel van andere bronnen. Ik hoef geen extra spiermassa erbij te krijgen, een beetje mag wel maar ik zit ook met huidscheurtjes dus te snel groeien is toch al geen goed idee, maar het gaat er mij dus om dat ik de spiermassa die ik heb (mede dankzij veel kipfilet en vis te eten) te behouden. Weet iemand hier of het goed mogelijk is om spiermassa te behouden op een vegetarisch dieet en op welke manier dat het beste gaat? Ik begrijp dat niet iedereen dit soort vragen kan beantwoorden, maar ik ga er vanuit dat hier wel een aantal sportieve typjes ''rondlopen'' ;D
Aiko:
Ja, die zijn er. Ikzelf echter ben meer van de duur dan van de kracht, mocht dat wat waard zijn.
Ik vermoed dat het eventueel behoud van je spiermassa voor de volle rekening ligt aan jouw sportactiviteiten. Of je atoompje A nu uit appel B of lendeweefsel C haalt, maakt op zich niet veel uit. Hooguit dat het lichaam bij het een wat efficienter voedingsstoffen kan extraheren dan bij het ander dat geconsumeerd wordt. De beweging opzichzelf stimuleert een steviger lokaal (bot- en) spierstelsel.
Sander20:
Dus massa behouden heeft minder met voeding te maken dan met het sporten? Zou ik dan ook minder eiwitten kunnen gaan eten wanneer ik alleen spiermassa wil behouden en niet per se wil opbouwen? Het wordt namelijk erg onpraktisch om nog steeds 2g eiwit per kg lichaamsgewicht te eten als ik geen vlees meer eet.
Aiko:
--- Citaat van: Sander20 op 29 september 2006, 19:14:17 ---Dus massa behouden heeft minder met voeding te maken dan met het sporten?
--- Einde van citaat ---
Bij massa in het algemeen zal er ongetwijfeld meer een wisselwerking zijn tussen voeding en beweging. Bij spiermassa specifiek is mijn vermoeden een ja.
niels:
Volgens mij is het echt niet zo'n probleem om je spiermassa te behouden. Niet-vegetarische krachtsporters halen een groot deel van hun eiwitten toch al uit eieren, weipoeders etc. Vul dat nog aan met sojaeiwitten (al dan niet in poedervorm), en je komt een heel eind.
Navigatie
[0] Berichtenindex
[#] Volgende pagina
Naar de volledige versie