Vegetarisch - voor iedereen > Dieren, natuur & milieu
De arme paarden, wie redt ze?
Hizikigrrrl:
Dat vroeg ik me ook al af. Ik heb er eentje en weet hoe verrekte duur in onderhoud ze zijn.
Zelfs al bespaar je op voedsel door ze permanent in de wei te zetten, dan nog zul je een hoop geld kwijt zijn aan dierenarts- en hoefsmidkosten. Een wormkuur moet 4 tot 6 keer per jaar gegeven worden en zelfs de goedkopere versies kosten dan nog 10 euro. Die zijn dan geschikt voor een groot paard of 2 kleine pony's.
De hoeven moeten ook 4-6 keer per jaar gedaan worden en de dierenarts moet minstens een keer per jaar inenten.
Ik dacht eerst nog dat de paarden misschien ingeschaard waren (paarden van 6 mnd tot 3 jaar van verschillende eigenaren die permanent in de wei staan om stalkosten te besparen en zodat ze niet alleen staan zolang ze nog niet bereden worden), maar dat schijnt ook niet zo te zijn.
Draek:
Paarden zijn van een handelaar. Ik hoorde dat ze sowieso voor de slacht bestemd zijn.
Ze staan op een terrein van een of andere friese organisatie. En de eigenaar van de paarden is o.a. in 1994 al veroordeeld voor verwaarlozing van dieren..
Hizikigrrrl:
Maar paarden worden toch niet net als koeien voor het vlees gehouden? Ik bedoel, paarden die voor de slacht zijn gaan of meteen naar de slager of naar de markt waar slagers ze uit kunnen kiezen. Ze worden niet eerst in een weiland gezet.
En waarom zitten er veulens bij?
Het viel me trouwens op dat er veel bonte paarden tussen zaten. Dat kunnen pinto's of Tinkers zijn. Zijn ze soms van een westernstal?
Poek:
Paarden zijn toch ook heel duur, een paar duizend euro voor een beetje paard? Of geldt dat niet voor een huis-tuin-en-keukenpaard?
Draek:
--- Citaat van: Hizikigrrrl op 03 november 2006, 23:57:54 ---Maar paarden worden toch niet net als koeien voor het vlees gehouden? Ik bedoel, paarden die voor de slacht zijn gaan of meteen naar de slager of naar de markt waar slagers ze uit kunnen kiezen. Ze worden niet eerst in een weiland gezet.
--- Einde van citaat ---
Een handelaar zal gewoon kijken wat die er aan verdient. Denk ook niet dat ze zozeer bestemd zijn voor slacht, maar wel voor handel. En als die 80 van de 100 kan verkopen aan anderen voor gewoon 'gebruik' en de andere wat die overhoudt nog kan verhandelen voor vlees ofzo.. tsja.. dat is handel. Heb ook zo een monchool in de familie jammer genoeg.
Navigatie
[0] Berichtenindex
[#] Volgende pagina
[*] Vorige pagina
Naar de volledige versie