Vegetarisch - voor iedereen > Lekker gezond
Vitamine D2 (ergocalciferol)
Sanja:
--- Citaat van: bambi op 04 november 2006, 22:34:38 ---
--- Citaat van: Sanja op 04 november 2006, 22:28:02 ---In vis. ;P En in mindere mate in zuivel en eieren. (Dan is het trouwens D3.) Het wordt toegevoegd aan margarine (en je maakt het dus zelf aan onder invloed van de zon).
--- Einde van citaat ---
Dus met wat blueband en buitenlucht komt het op zich ook goed?
--- Einde van citaat ---
Ik ben er nog niet over uit of het in de winter dan goed komt. Ik denk het eigenlijk niet, daarom ben ik ook op zoek naar een supplement. Volgens mij is de zon in Nederland in de winter niet sterk genoeg om voldoende vitamine D aan te maken. Maar jij gebruikt toch ook zuivel en eieren?
Sanja:
--- Citaat van: bambi op 04 november 2006, 22:40:14 ---Aha. Ik heb even gekeken: HEMA dagcreme bevat ook UVfilters, dus ik blijf mooi, maar loop dan evt wel een tekort op.
--- Einde van citaat ---
Het gaat vooral om je handen (naast je gezicht). Geen handschoenen dus...
bambi:
--- Citaat van: Sanja op 04 november 2006, 22:44:56 ---
--- Citaat van: bambi op 04 november 2006, 22:40:14 ---Aha. Ik heb even gekeken: HEMA dagcreme bevat ook UVfilters, dus ik blijf mooi, maar loop dan evt wel een tekort op.
--- Einde van citaat ---
Het gaat vooral om je handen (naast je gezicht). Geen handschoenen dus...
--- Einde van citaat ---
Handen hebben idd een groot oppervlak, maar ik smeer ze altijd even mee met mijn dagcreme. Daarnaast: geen handschoenen? Brrrrrrr
Sanja:
Ja, inderdaad, maar daarmee doelde ik dus op het feit dat het niet heel waarschijnlijk is dat je in de winter voldoende zonlicht krijgt om vitamine D aan te maken.
Ik heb geleerd dat als je schaduw langer is dan je zelf bent, dat het dan al te zwak is. Nu heb ik vorig jaar eens opgelet, en de keren dat mijn schaduw even lang of korter was dan ikzelf waren op een hand te tellen. (En dan was het nog meestal omdat ik mezelf graag iets langer inschat dan dat ik ben.)
zubroza:
Ik heb erg veel over dit onderwerp gelezen en het is in de Nederlandse herfst/winter-maanden simpelweg niet mogelijk om genoeg vitamine D te synthetiseren. De meeste Nederlanders krijgen geen direct zonlicht op hun huid in het merendeel van het jaar (je gaat naar je werk als het donker is, zit tijdens de rit en op je werk achter glas en gaat naar huis als het weer donker is). Het lichaam kan wel een reserve aanleggen in de zomer, maar die is in Nederland niet genoeg om de vele donkere maanden te overbruggen. Het is veiliger om te zorgen dat je via voeding of supplementen genoeg binnenkrijgt. Voor wie dierlijke producten geen probleem vindt, zijn de vitamine D druppels van Davitamon perfect. 15-25 mcg per dag is voldoende. Voor een teveel hoef je niet bang te zijn. De bovengrens ligt bij 50 mcg. Voor vrouwen (vooral tijdens/na de overgang) is vitamine D trouwens extra belangrijk. Er zijn veel aanwijzingen dat om osteoperose te voorkomen het slikken van calcium alleen niet genoeg is, als niet tegelijkertijd een flinke dosis D aanwezig is.
Navigatie
[0] Berichtenindex
[#] Volgende pagina
[*] Vorige pagina
Naar de volledige versie